Introduktion till Teambaserat lärande
Workshop
Datum: onsdag 16 oktober 2024
Tid: 09.00 – 12.00
Plats: Workshoppen är inställd
Vill du att dina studenter utvecklar sin samarbetsförmåga och samtidigt lär sig både faktakunskaper och hur dessa tillämpas på relevanta problem för utbildningen?
Pröva undervisningsmetoden Teambaserat lärande. Metoden har fått stor genomslagskraft inom utbildningsämnen så skilda som till exempel ekonomi, psykologi, fysik.
CeUL är mycket glada att Greger Lindberg, mångårig lärare i Teambaserat lärande (TBL) håller i workshoppen om metoden där studenter kontinuerligt utvecklar kunskap med hjälp av olika resurser, varandra och läraren.
Du undervisar vid Stockholms universitet.
Om Teambaserat lärande
Många lärare upplever att det är svårt att engagera studenterna i ett genuint samarbete där de samarbetar för att lösa ämnesrelaterade problem. Teambaserat lärande (eng. Teambased Learning) är en metod med ursprung inom ekonomiutbildning, men som idag används inom väldigt många andra områden, och nyligen har införts på läkarprogrammet på Karolinska Institutet. Syftet är att kontinuerligt bedöma studenternas förståelse genom individuella test, som lämnas in och sedan genomförs i grupp.
Metoden är en strategi för aktivt lärande och samverkande undervisning som gör det möjligt för studenterna att följa en strukturerad process för att förbättra deras engagemang och kvaliteten på lärandet. Teambaserat lärande använder en specifik sekvens av individuella aktiviteter och gruppaktiviteter och omedelbar feedback för att engagera och motivera, där studenterna i allt högre grad håller varandra ansvariga för sina förberedelser och bidrag till diskussion. För att säkerställa att alla bidrar används en specifik strategi för att skapa grupper över tid, som också får stöd i att utvecklas till "team".
Teambaserat lärande kan användas både i en mindre del av en kurs och på en hel kurs eller program.
Läs mer om TBL, och se en film på KIs webb
Om workshoppen
I workshoppen fördjupar du dina kunskaper om Teambaserat lärande och de pedagogiska teorier som ligger till grund för olika typer av kollaborativa undervisningsformer. Workshoppen omfattar både de tre timmarna på plats samt inläsning av material inför workshop-tillfället. Workshoppen kommer att utformas som en mindre TBL-modul vilket förutsätter att deltagarna läst in sig på det material (så kallade pre-readings) som skickas ut cirka två veckor innan vi träffas.
Efter genomförd workshop kan du
- Beskriva de grundläggande principerna som fostrar aktivt lärande i små grupper.
- Identifiera nyckelkomponenterna i en TBL-modul.
- Beskriva värdet av att använda baklängesdesign för utformning av TBL-moduler.
- Definiera 4S för effektiva tillämpningsövningar.
Workshoppen hålls på svenska.
Workshopledare är Greger Lindberg, mångårig lärare i Teambaserat lärande (TBL) samt pedagogisk utvecklare, professor och överläkare vid Karolinska Institutet.
Förberedelser
Pre-readings, i form av fyra artiklar mejlas till dig cirka två veckor innan workshoppen. En förutsättning för att delta i workshoppen är att du har läst in dig på materialet, totalt cirka 30 sidor.
Anmälan
Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.
Workshoppen är inställd, återkommer våren 2025
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer
Senast uppdaterad: 10 oktober 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning