Kursanalys och kursutveckling

Utbildning

Datum: onsdag 13 mars 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: Kursstart i rum 2503, IPD

Fördjupningskursen som ger dig verktyg för effektiv och autentisk kursutveckling. Du formulerar en projektplan där "curriculum mapping" tillsammans med så kallad agil studentvärdering fungerar som en grund för att utveckla kursen du väljer att arbeta med. Planen för kursens utveckling ska sedan "förhandlas" med kollegor, studenter och ledning vid din institution, fast inom ramen för vår kurs gör du det i ett avslutande rollspel.

Du känner att nu är det verkligen dags att få utrymme och verktyg att utveckla en kurs som behöver ett rejält lyft. Den här kursen är för dig som antingen har ansvar för eller ett särskilt intresse för att arbeta med kurs- och/eller programutveckling. Du har gått den högskolepedagogiska grundkursen UL1 eller motsvarande, och vill fördjupa din kompetens genom att ytterligare bygga på med teori och praktik kring undervisning och lärande. Öppen för universitetslärare inom Stockholm Trio.

 

Kursutveckling i högre utbildning

Att utveckla en kurs eller ett helt program är ett komplext arbete. Kursutveckling bygger på en analys av nuläget som kan omfatta flera aspekter såsom exempelvis lärandemål, innehållslig progression, former för lärande, undervisning och examination samt kursupplägg. Målet med kursutveckling är en kurs där lärandemål, lärande- och undervisningsaktiviteter och examination överensstämmer med kursens syfte, är konstruktivt länkade och stöttar studenternas lärande. I kursen får du välja en kurs som du vill utveckla, göra upp en plan för kursutvecklingsarbetet och presentera din plan för kollegorna i kursen.

Ansvaret för kursutveckling faller på kursansvarig och/eller ansvarig studierektor, men både forskning och beprövad erfarenhet visar att såväl kartläggning av nuläget som planering och genomförande av utvecklingsarbetet bör genomföras kollegialt för att ge bästa resultat och bli mest hållbart. Även denna kollegiala aspekt av kursutveckling adresseras i kursen, och vi ser gärna att ni är fler från samma kursarbetslag som deltar i kursen.

 

Innehåll och arbetsformer

Kursen är en fortsättningskurs som bygger på att du har tidigare kännedom om konstruktiv länkning (engelska: constructive alignment), någon kognitiv kunskapstaxonomi som exempelvis Blooms taxonomi, SOLO-taxonomin, formulering av lärandemål och betygskriterier samt undervisnings- och examinationsformer. Efter en förberedande repetition av dessa i form av självstudier får du arbeta på egenhand och med en eller två kurskollegor med följande teman:

  • Kursananalys; olika metoder
  • Progression; generiska kompetenser och integrering
  • Kursutveckling; olika metoder
  • Kollegiala aspekter på kursutveckling

Kursen motsvarar 3 hp i omfattning i form av tre kursträffar och eget arbete. Innan första kursträffen förväntas du förbereda dig genom att repetera koncept som kursen bygger på och mellan kursträffarna kommer du att behöva arbeta på egen hand med analys av den kurs du valt och med att identifiera vilka förutsättningar det finns i din undervisningskontext för att genomföra den kursutveckling du planerar inom ramen för vår kurs. Under kursträffarna får du arbeta tillsammans med en eller två kurskollegor med att utvärdera din kursanalys, planera för kursutveckling och tillsammans identifiera möjliga utmaningar i samband med att ditt kursutvecklingsprojekt ska presenteras för dina ”riktiga” kollegor.  Kursen avslutas med en presentation och argumentation av tillvägagångssätt och resultat av din kursanalys och kursutveckling.

 

Anmälan

Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. Fortsättningskurser är också öppna för anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om plats. Din anmälan är bindande och vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.

Anmäl dig här

 

Våren 2025

Kursdagar (alla dagar kl 9─12.): 13 mar, 14 apr och 8 maj

Lokal/Hitta till: Kursseminarier hålls på campus Frescati, vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Länk till schema.

Språk: Svenska

Kurslitteratur: Meddelas vid kursstart

Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.

Kursledare:  Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare vid institutionen för ämnesdidaktik

Lärare: Niclas Runebou, adjunkt och lärarutbildare vid Institutionen för ämnesdidaktik

Kursbeskrivning: Kursbeskrivning_Kursanalys_utveckling_VT25 (173 Kb)