Pedagogisk relationskompetens
Utbildning
Datum: tisdag 24 september 2024
Tid: 00.00
Plats: Kursen är inställt ht24
Relationskompetens är en viktig kompetens när vi skapar goda pedagogiska lärmiljöer och kan i många fall vara helt avgörande för ett kvalitativt lärande. Högskolepedagogisk fördjupningskurs för universitetslärare om hur du ökar studenters lärande genom ett fungerande samspel.
En kurs för dig som vill stärka din roll som lärare i akademin, bli tryggare i möte med studenter, kollegor och chefer. Du vill utveckla din förmåga att hantera utmanande situationer och få verktyg att skapa goda relationer som bidrar till ett gott lärandeklimat. Du undervisar vid Stockholms universitet eller inom övriga Stockholm trio (KTH och KI).
I ryggen har du högskolepedagogiska grundkursen UL1, eller motsvarande högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 hp.
Om kursen
En god relation mellan lärare och student har i studier visat sig ha en avgörande betydelse för lärandet. I högre utbildning skapar läraren relationer mellan sig själv och enskilda studenter, med studentgrupper, mellan studenterna i en grupp samt även med sin egen yrkesperson och med kollegor och chefer. Kvaliteten på dessa relationerna har konsekvenser för det lärandeklimat som bildas i kurser och även på din egen känsla av trygghet som lärare och medarbetare i akademin.
Kursen har en starkt erfarenhetsbaserad prägel och bygger på att deltagarna mellan kursträffarna samlar in empiriska erfarenheter av relationella situationer från den egna pedagogiska praktiken som sedan delas och bearbetas med beprövade metoder kollegialt och kopplas till teori och forskning under kursträffarna.
Kursen omfattar 2 veckors arbete (motsvarande 3hp) och består av tre obligatoriska kursträffar med tillhörande förberedande arbete.
Upplägg och innehåll
Vid tre kursträffar tränar du tillsammans med kurskollegor din blick för relationella aspekter, att språksätta och diagnosticera relationella dilemman samt diskuterar möjliga sätt att hantera sådana i den pedagogiska praktiken. Dessutom använder vi beprövade metoder som ökar din självkännedom och ger dig större förståelse för och kontroll över hur du reagerar i relationellt utmanande situationer (eng. core reflection). Du prövar också olika sätt att hantera sådana på via forumspel för att du ska hitta det sätt som passar dig bäst.
Mellan kursträffarna samlar du in empiriskt material som vi kan använda när vi träffas. Det betyder att du förväntas auskultera på eller intervjua en kurskollega eller annan kollega vid din arbetsplats med fokus på relationellt utmanande situationer.
Kursen examineras i form av ett seminarium där du får redogöra för vad du lärt dig under kursen, hur du lärt dig detta, varför du velat lära dig detta och hur du ska använda det du lärt dig.
Efter kursen kan du
Du stärker din roll som lärare i akademin, du blir tryggare i mötet med enskilda studenter, studentgrupper, kollegor och chefer.
Kursens lärandemål:
- medvetandegöra dina egna grundvärderingar och därigenom få större kontroll över dina reaktioner i utmanande situationer.
- förmåga att identifiera, diagnosticera och hantera relationella utmaningar i den pedagogiska praktiken
Anmälan
Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. Fortsättningskurser är också öppna för anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med anvisningar hur du slutför din anmälan. Därefter är din anmälan bindande och vid avhopp senare än två veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Vi välkomnar även kursdeltagare från andra universitet och högskolor i mån av plats och då mot en kursavgift.
Kursen är inställd hösten 2024. Anmälan stängd
Hösten 2024
Kursstart med självstuder, ingen kursträff: 24 september
Kursdagar (alla dagar kl 10─15.): 1 okt, 22 okt och 14 nov
Lokal/Hitta till: Kursseminarier hålls på plats, på campus Frescati och campus Albano
Språk: Svenska
Kurslitteratur: Meddelas vid kursstart
Kursledare: Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare vid institutionen för ämnesdidaktik
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.
Senast uppdaterad: 6 september 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning