Undervisa för hållbar utveckling

Högskolepedagogisk fördjupningskurs med fokus på hur du kan undervisa för att bidra till hållbar utveckling. Med utgångspunkt i ett utvecklingsområde i din pedagogiska verksamhet får du lära dig leda förändringsarbeten i en kollegial miljö.

Du är universitetslärare och vill fördjupa din kompetens och utveckla din undervisning utifrån hållbarhetsperspektiv. Du vill nu pröva att göra ett mindre förändringsarbete i din pedagogiska verksamhet baserat på vetenskapliga aspekter.

 

Pedagogiska och didaktiska perspektiv på hållbar utveckling

I kursen möter du delar av den didaktiska och pedagogiska forskning som finns utvecklad inom området undervisning och lärande i hållbar utveckling. Fokus ligger på innehållets tvärvetenskapliga karaktär och utbildningens demokratiska funktioner. Kursen tar även utgångspunkt i den forskning som finns kring att bedriva transformativa processer i en kollegialt driven verksamhet. Innehållet kopplas till olika policydokument på området som exempelvis FN:s globala mål.

Några exempel på innehållsområden är:

  • Innehållsfrågornas komplexitet, systemperspektiv och ”wicked problems”
  • Demokratiska undervisningsprocesser, normativitet/pluralism
  • Undervisningens transformativa syften
  • Maktperspektiven, rättvisa, jämlikhet, genus och etnicitet
  • Det högskoledidaktiska bildningsperspektivet
 

Form och upplägg

Kursen motsvarar två veckors arbete (3hp) i form av fem obligatoriska kursträffar på campus och eget arbete mellan kursträffarna. Under kursens gång erbjuder vi viss digital handledning i anslutning till ditt individuella förändringsarbeten. Efter genomförd kurs är målet att du ska kunna motivera didaktiska val utifrån vetenskapliga kunskaper på området lärande och utbildning i hållbar utveckling.

Under kursen får du:

  • Ta del av föreläsningar av forskare med erfarenhet på området
  • Delta i övningar där du prövar på och reflekterar över metoder framtagna i undervisningssyften
  • Delta i interaktiva erfarenhetsutbyten med andra deltagare kring det lokala förändringsarbete ni avser att göra
  • Delta in litteraturseminarier där undervisningsutveckling kopplas till didaktisk och pedagogisk forskning
  • I kursen arbetar vi även med värderingsövningar och enkla rollspel som stöd i undervisning och kollegialt arbete.
 

Anmälan

Kursen förutsätter att du har gått den högskolepedagogiska grundkursen UL1 eller motsvarande.

Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. Fortsättningskurser är också öppna för anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan. När vi har behandlat din ansökan får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om plats. Din anmälan är bindande och vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.

Anmälan stängd

 

Ingen kursstart planerad för tillfället

Träff1: Hållbarhetsundervisningens innehåll och karaktär
Träff2: Att undervisa i och för hållbarhet och demokrati.
Träff3: Drama och rollspel som metod
Träff4: Att utvärdera och formativt transformera hållbarhetsundervisning
Träff5: Redovisning/examination

Lokal/Hitta till: Kursseminarier hålls på campus

Språk: Svenska

Kurslitteratur: Kursbok: Sustainable Development Teaching, Ethical and Political Challenges. Edited By: Katrien Van Poeck, Leif Östman, Johan Öhman. Tillgänglig som E-bok via SUB.

Samt ett urval av valbara artiklar anpassade till ditt förändringsarbete.

Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.

Kursledare:  Iann Lundegård (kursansvarig), docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik och  Eva Österlind, professor i drama med didaktisk inriktning vid Institutionen för ämnesdidaktik