Universitetslärarutbildning 2 för lärarutbildare
Utbildning
Datum: torsdag 31 augusti 2023
Tid: 00.00
Plats: Kursstart med självstudier
Hur är det att undervisa om att undervisa och att modellera undervisning? Behörighetsgivande högskolepedagogisk kurs som hjälper dig att utforska och utvecklas i den komplexa rollen som lärare och forskare i lärarutbildning.
Kursen vänder sig till dig som är verksam inom Stockholms universitets lärarutbildning och har tidigare högskolepedagogisk utbildning, UL1 eller motsvarande. Kursen motsvarar fem veckors studier (7,5 hp) och består av sex kurstillfällen jämte enskilt och kollegialt arbete mellan dessa.
Efter kursen kan du
Med utgångspunkt i lärarutbildnings- och ämnesdidaktisk forskning och teori samt i beprövad erfarenhet kommer du att efter kursen kunna:
- Identifiera pedagogiska problem avseende undervisning och lärande inom lärarutbildning samt föreslå hur problemen kan lösas
- Planera, utvärdera och analysera undervisning och bedömning inom lärarutbildning
- Använda olika utvärderingsverktyg och digitala hjälpmedel för att utvärdera och utveckla fysiska och digitala lärandemiljöer inom lärarutbildning.
- Reflektera över din roll som forskare och/eller lärare inom lärarutbildning i relation till det akademiska lärarskapet, till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund
- Söka, tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av lärarutbildningen och av det akademiska lärarskapet
Om kursen
Kursen består av sex obligatoriska träffar samt eget arbete inför och mellan dessa. Under träffarna arbetar vi med kollegialt lärande, bland annat får du undervisa dina kurskollegor i en undervisningsform som du själv väljer. Vi arbetar med olika former som journal club, critical incident analysis, workshop, debatt och drama. Inför träffarna läser du forskning/teori samt inhämtar empiri i form av din egen eller en kollegas erfarenhet relaterat till det som ska behandlas.
innehåll
- Lärarutbildningens organisation vid Stockholms universitet
- Lärarutbildningens disciplinära karaktär och dess bäring på lärande och undervisning
- Utmaningar i lärarstudenters lärande
- Att vara lärare för lärare
- Undervisningsformer inom lärarutbildning
- Självledarskap, relationskompetens och lärarledarskap
- Utvärdering och utveckling av undervisning
- Didaktiska principer för digitalisering
- Examination och bedömning inom lärarutbildning
Examination
Examinationen har fokus på utveckling av egen vald kurs, delkurs, eller liknande och sker i en form som du själv väljer (så långt det fungerar med tids- och rumsmässiga förutsättningar), även här i syfte att kollegialt lära av varandra.
Anmälan
Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. Ansökningsperioden är 15 april till 15 maj. Under denna period har sökanden från Institutionen för ämnesdidaktik förtur till kursplatserna. Under vecka 20 fördelas resterande kursplatser. Om konkurrens om dessa platser uppkommer gör vi ett urval av de sökande. Huvudprincipen för antagning är tidpunkt för ansökan. Besked om plats meddelas senast vecka 21.
När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med anvisningar hur du slutför din anmälan. Därefter är din anmälan bindande och vid avhopp senare än två veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Kursdeltagare från andra universitet och högskolor är välkomna att delta på kursen i mån av plats och då mot en kursavgift. Kursavgift för externa deltagare är 17.500 kr.
Anmälan till Universitetslärarutbildning 2 (UL 2) Kompetensutveckling för lärarutbildare hösten 23 är stängd
Kursstart med självstuder: 31 aug
Kursdagar (alla dagar kl 10─15. Ink 1 h lunch): 7 sep, 26 okt, 14 dec, 1 feb, 21 mar och 7 maj
Lokal/Hitta till: Campus Frescati. Stallet, Svante Arrhenius väg 19F.
Språk: Svenska
Kurslitteratur: Meddelas till kursstart
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.
Kursledare: Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare vid institutionen för ämnesdidaktik
Senast uppdaterad: 30 januari 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning