Universitetslärarutbildning 2 Hum/Sam
Utbildning
Datum: tisdag 4 mars 2025
Tid: 09.00 – 15.00
Plats: Kursstart på campus
För universitetslärare inom den samhällsvetenskapliga-, humanvetenskapliga-, och juridiska fakulteten. Här får du en fördjupad förståelse för hur högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning och teoribildning kan användas och omsättas i undervisnings- och kursutvecklingspraktik inom ramen för det egna ämnet. Kursen stärker ytterligare din grundläggande pedagogiska skicklighet som krävs för anställning som lärare vid universitetet.
Kursen ger dig som har tidigare högskolepedagogisk utbildning, UL1 eller motsvarande möjlighet att fördjupa din kompetens som universitetslärare inom det humanvetenskapliga området. Kursen omfattar fem veckors heltidsstudier, motsvarande 7,5 hp högskolepedagogisk kompetensutveckling.
Efter kursen kan du
- Diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan.
- Självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig grund inom det egna kunskapsområdet.
- Använda och medverka till utveckling av fysiska och digitala lärandemiljöer för att främja gruppers och individers lärande.
- Visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet.
- Tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
Innehåll och upplägg
I kursen får du arbeta med följande teman:
- Humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnens disciplinära karaktär och dess bäring på lärande och undervisning
- Utmaningar avseende studenters lärande inom humaniora och samhällsvetenskap
- Undervisnings- och examinationsformer inom humaniora och samhällsvetenskap
- Fysiska och digitala lärandemiljöer inom humaniora och samhällsvetenskap
- Ditt akademiska lärarskap
Kursen består av sex obligatoriska träffar samt eget arbete enskilt och i grupp inför och mellan dessa. Kursen examineras i form av ett kurs-PM som identifierar och föreslår lösningar på utmaningar avseende lärande, undervisning och/eller bedömning inom det egna ämnet samt kamratåterkoppling på en kurskollegas PM
Anmälan
Kursen vänder sig i första hand till, och är kostnadsfri för anställda vid, eller associerade till Stockholms universitet samt anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om plats. Din anmälan är bindande och vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Våren 2025
Kursdagar (kl 10─15): 4 mars, 18 mars, 1 april, 24 april, 29 april (Obs! via zoom) och
13 maj.
Lokal/Hitta till: Kursen ges på campus, utom tillfället den 29 april som hålls online. Länk till schema
Språk: Svenska
Kurslitteratur: Meddelas vid kursstart
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.
Kursledare: Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare vid institutionen för ämnesdidaktik
Kursbeskrivning: Kursbeskrivning_UL2HS_VT25 (282 Kb)
Senast uppdaterad: 11 november 2024
Sidansvarig: Centrum för umiversitetslärarutbildning