Forskningsprojekt Att bli elev: En genealogisk studie av skolstartens normaliserande villkor
Skolstarten innebär förväntningar på hur barnet bör vara. Avhandlingen synliggör hur föreställningar om det normala villkorar barns möjligheter att utvecklas och förstå sig själva inom skolans ramar och hur det leder till exkludering. På det viset utmanar avhandlingen visionen om en "skola för alla".

I denna avhandling undersöks hur den svenska grundskolan, genom skolstarten, skapar och formar elevpositionen och hur detta villkorar individens möjligheter. I studien används teorier av filosofen Michel Foucault för att analysera hur synen på vad som är normalt och avvikande i relation till elever har utvecklats mellan åren 1940 och 2025. Avhandlingen synliggör hur föreställningar om normalitet samspelar med skolans kategoriseringar och hur det leder till exkludering. På det viset utmanar avhandlingen visionen om en "skola för alla".
Studien innehåller en historisk genomgång av hur skolstarten har sett ut mellan 1940 och 2025 och lyfter fram hur synen på eleven har formats och förändrats över tid. I materialet ingår skolans tester och kartläggningar, information som ges till vårdnadshavare och hur skolstarten beskrivs i barnlitteratur.
Avhandling och resultat
Anna Ahlgren disputerade vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet den 28 maj 2025. Läs nyhet och intervju med Anna Ahlgren:
Ny avhandling: Visionen om en och samma skola för alla behöver överges
Projektbeskrivning
Skolstarten innebär en stor förändring, där barnet blir elev, och därigenom en del av skolans praktik. Detta innebär inte bara en ny tillvaro, utan det medför även nya förväntningar på hur barnet/eleven är och bör vara. I denna avhandling undersöks hur den svenska grundskolan, genom skolstarten, skapar och formar elevpositionen – och hur detta villkorar individens möjligheter. Genom att använda teorier från filosofen Michel Foucault, analyseras utvecklingen av vad som anses normalt och avvikande i relation till eleven. Här synliggörs hur föreställningar om normalitet samspelar med skolans kategoriseringar, och som följd, processer av exkludering.
Med en historisk genomgång av skolstartens praktiker mellan 1940 och 2025, lyfts de diskursiva förhandlingar som har format och omformat eleven som både ett objekt och ett subjekt. I studien undersöks bland annat skolans kartläggnings- och testmaterial, samt information till vårdnadshavare, och skolstartskildringar i skönlitteratur för barn.
Genom att granska etablering och förändring av normer gällande hur elever förväntas vara, uppträda och anpassa sig, belyses de processer som reglerar barns subjektivitet och därmed även villkorar framtida livsbanor. Resultatet problematiserar skolans exkluderande praktiker, och uppmanar till en mer nyanserad förståelse av hur barn som blir elever placeras inom specifika, men inte nödvändiga eller naturliga ramar , ör vilka de kan vara, förstås och förstå sig själva som.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Anna Ahlgren
Doktorand

Medlemmar
Johanna Ringarp, huvudhandledare
Docent
