Forskningsprojekt Barn, sexualitet och förskolan som institution
Hur barn och förskolans ansvar konstrueras i sammanhang av sexualitet, sexualundervisning och integritet.
Tidigare har vi forskat om sexuella övergrepp i förskola och specifikt medias rapportering kring sexuella övergrepp, prevention och förskola. Vi har också studerat hur förskollärarstudenter upplever utbildning kring sexuella övergrepp samt mäns upplevelser av att arbeta i förskola och av att riskera att misstänkas för att vara pedofiler. Just nu intresserar vi oss särskilt för skärningspunkten sexualundervisning, yngre barn och förskola. Vilka föreställningar finns om sexualundervisning och yngre barn? Vilket språk används när sexualitet, barn och förskola diskuteras?
Projektbeskrivning
Exempel på forskningsmaterial är olika sorters mediematerial och barnböcker. Analytiskt utgår vi många gånger från kritisk diskursanalys (där vi också skapat en kurs på avancerad nivå med fokus på kritisk diskursanalys och debatter om förskola). Den kritiska diskursanalysen ger oss verktyg för att studera hur förskolan görs till projektionsyta för samhälleliga frågor och utmaningar, men hur företrädare för förskolan också utgör aktörer som bidrar med att förskjuta och förända vad som är möjligt att tänka kring barn, sexualitet och förskolans ansvar.
Anna Westberg Broström (huvudhandledare), Helena Bergström (handledare) och Anne-Li Lindgren (handledare) handleder tillsammans doktorand Magdalena Hulth vars projekt är inriktat mot sexualundervisning i förskolan
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Anna Westberg Broström
Prefekt
Medlemmar
Helena Bergström
Universitetslektor
Anne-Li Lindgren
Professor