Forskningsprojekt Bedömning och skriftlig språkutveckling i skolämnet svenska som andraspråk
I det här forskningsprojektet undersöker vi olika bedömningspraktiker i svenska som andraspråk, samt hur den skriftliga språkutvecklingen ser ut hos elever. Syftet med projektet är att öka kunskapen om bedömningspraktiker i svenska som andraspråk med fokus på skriftlig elevproduktion.
Projektbeskrivning
I det här forskningsprojektet undersöker vi bedömningspraktiker i svenska som andraspråk. Vi intresserar oss för bedömning i ämnet ur ett kritiskt perspektiv, exempelvis vilka funktioner bedömning fyller, samt vilka resurser lärare har till sitt förfogande. Likaledes intresserar vi oss för vad som bedöms i elevers språkutveckling och hur språkliga resurser värderas.
Vi är också intresserade av den skriftliga språkutvecklingen och användningen hos elever i svenska som andraspråk.
Bedömningspraktiker i svenska som andraspråk är ett till stor del outforskat område, som även har internationell bäring. Projektets beskrivning och analys av andraspråksutveckling i skriven produktion är också ett viktigt bidrag.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Dorota Lubinska
Universitetslektor
Medlemmar
Ulrika Magnusson
Universitetslektor, Docent