Stockholms universitet

Forskningsprojekt Drömmar, konst och funktionsnedsättning – DrömKonst

Med avsikt att bidra till kunskap om betydelsen av konstnärligt arbete inom omsorgsverksamheter genomförs ett projekt om drömmar, konst och funktionsnedsättning i ett samarbete mellan Specialpedagogiska institutionen och Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet samt en daglig verksamhet med konstnärlig inriktning.

DrömKonst
Utan titel, konstnär: Linda Persson (1979–2007)

Projeket vill undersöka vägen från berättelser om drömmar fram till konstnärliga gestaltningar av drömmar   mötet mellan inre och yttre världar  inom ramen för ett tvärvetenskapligt konstforskningsprojekt. Syftet är dels att utifrån ett psykologiskt perspektiv undersöka processen i att gestalta drömberättelser som konstnärliga uttryck och dels, utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka hur omsorgsrelationer mellan personal i verksamheten och deltagande konstnärer med olika funktionsnedsättningar kan innebära utveckling och lärande. 

Projektbeskrivning

Betydelsen av konstnärligt arbete har varierat i olika sammanhang och över tid inom olika omsorgsverksamheter. Konstnärligt arbete kan till exempel vara en del i rehabilteringsåtgärder men kan även ses som betydelsfullt i sig självt. En utgångspunkt är att konstnärligt arbete kan skapa fler bilder av vad det innebär att leva med funktionsnedsättning, kan utmana fördomar och vara ett sätt att arbeta mot diskriminering. Utifrån ett sådant synsätt är konstnären en del av ett större kollektiv och kan vara delaktig i samhället genom sitt arbete. Konstnärligt arbete har därmed många möjligheter inom omsorgsverksamheter, inte minst inom dagliga verksamheter, där idag en allt större andel människor med neuropsykiatriska funktionsedsättningar har sin sysselsättning. I detta forskningsprojekt undersöks betydelsen av konstnärligt arbete inom ramen för en daglig verksamhet med konstnärlig inriktning som riktar sig till personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, intellektuell funktionsnedsättning och förvärvade hjärnskador. Projektet är tvärvetenskapligt och avser att bidra med kunskap utifrån ett psykologiskt perspektiv om gestaltandet av drömberättelser som konstnärliga uttryck samt utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv bidra med kunskap om hur omsorgsrelationer kan innebära utveckling och lärande. 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Helén Knutes Nyqvist

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Helen Knutes Nyqvist

Medlemmar

Marie-Louise Stjerna

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen

Stephan Hau

Professor

Psykologiska institutionen
Stephan Hau Foto: Psykologiska institutionen/HD