Forskningsprojekt Högre utbildning i kläm?
I en tid av AI-revolution och snabba samhällsförändringar utmanas högre utbildning. Projektet undersöker hur examinationer, kursmål och efterfrågade kompetenser i svensk högre utbildning har förändrats – eller borde förändras – i takt med framväxten av generativ AI, samhällelig förändring och nya krav från arbetslivet.

Högre utbildning genomgår just nu en av de kanske större ”identitetskriserna” i närtid. Det handlar om att forma sin framtida roll i ett samhälle som präglas alltmer av osäkerhet, snabba förändringar och mångfald. Forskning talar om att högre utbildning inte hänger med, vilket medför spänningar apropå högre utbildnings roll - att utbilda för anställningsbarhet eller egen förkovran.
Samtidigt har AI skakat om rättssäkerheten vid examinationer och det är relevant att fundera på vilka bedömningsformer som får studenter att vilja visa vad de kan och lära sig relevanta kompetenser snarare än att hitta genvägar via Chat GPT. Frågan är inte hur teknologin kommer förändra utbildning utan snarare hur utbildning ska förbereda oss för ett arbetsliv utan full vetskap om hur framtiden kommer se ut. Det finns inte någon förutbestämd väg och kompetenser som tagits för givet kan bli föråldrade inom kort.
I fokus för projektet står examination, kursmål och kompetenser inom högre utbildning i relation till relevans för samhälle, arbetsliv, breddat deltagande och olika studenters förutsättningar. Syftet är att kartlägga hur generativ AI har påverkat universitetens exminationsformer och kursplaner men även hur lärare ser på användning av AI i kurser och vid examination. Projektet innebär även internationella jämförelser och samverkan med universitet i andra länder, exempelvis i Spanien och Australien.
Projekttitel: Högre utbildning i kläm? Kursmål, bedömning och framtidens kompetenser i ljuset av AI, breddat deltagande och arbetsliv i förändring.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Helena Reierstam
Universitetslektor
