Stockholms universitet

Forskningsprojekt Klimatförändringar och samhällskunskapsundervisning som utvecklar kunskap, handling och hopp

Det här forskningsprojektet syftar till att utveckla samhällskunskapsundervisning om klimatförändringar som fokuserar på lösningar och bidrar till att ge unga människor känslan av hopp och att de kan göra skillnad.

Projektbeskrivning

Att dagens unga känner oro för klimatförändringar och vill se handling manifesteras bland annat i Greta Thunbergs rörelse #FridaysForFuture. En rapport från FN:s organ för utveckling (UNDP, 2020) visar också att ungdomar vill se politisk handling.

En central utgångspunkt i vårt projekt är att utbildning och kunskap är viktig för att ge unga människor hopp och möjlighet att agera samt stödja beslut av olika slag. Kunskap om hur vi kan hantera klimatförändringar behandlas inom ämnet samhällskunskap i grundskolan och rör områden som politik, ekonomi och juridik.

Vi ser att det är angeläget att utveckla samhällskunskapsundervisning inom dessa områden mot bakgrund av nästintill obefintlig forskning med detta utbildningsfokus, och utveckla och undersöka hur sådan undervisning kan bidra till elevers känsla av hopp och möjlighet att agera på olika sätt. Syftet med projektet är därmed att utveckla samhällskunskapsundervisning, tillsammans med lärare, som kopplar till klimatförändringar och har direkt relevans för hur vi kan minska klimatutsläpp och klimatanpassa samhället på olika sätt.

Miljöpsykologisk och utbildningsvetenskaplig forskning visar att undervisning kan bidra till att skapa hopp och samhällsengagemang genom att visa på handlingar som man som medborgare kan göra, och, peka på lösningar som innebär att flera aktörer agerar (Ojala 2015; Monroe et al 2019). Vidare visar resultat från studier att gymnasie- och högskolestudenters samhällsvetenskapliga kunskap påverkar deras stöd för miljöpolicys vilket tyder på att undervisning i samhällskunskap har en viktig betydelse.

Genom samarbete med samhällskunskapslärare kommer vi att utveckla och undersöka undervisning i årskurs 9 som rör nyckelbegrepp för att förstå uppkomst av miljöproblem, och åtgärder, inom ämnesområdena politik, ekonomi och juridik. Samarbetet innebär att vi som forskare tillsammans med lärare planerar, genomför och reviderar undervisning och gör så kallade jämförande interventioner. 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Cecilia Lundholm

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Cecilia Lundholm

Medlemmar

Andreas Bergh

Universitetslektor

Lunds universitet
Andreas Bergh

Anna Bendz

Docent

Göteborgs universitet
Anna Bendz

Caroline Ignell

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Caroline Ignell

Peter Davies

Professor

School of Education, University of Birmingham
Peter Davies

Sverker Jagers

Professor

Statsvetenskapliga institutionen, Göteborg universitet