Forskningsprojekt Klimatförändringar och samhällskunskapsundervisning som utvecklar kunskap, handling och hopp
Det här forskningsprojektet syftar till att utveckla samhällskunskapsundervisning om klimatförändringar med fokus på lösningar. Målet är att ge unga människor en känsla av hopp och tro på att de kan göra skillnad.
Projektbeskrivning
En central utgångspunkt i projektet är att undervisning om lösningar på klimatförändringar – som miljöskatter, subventioner, lagstiftning och förbud – är avgörande för att skapa verklig förändring. Genom en sådan undervisning får elever kunskap som är central för att minska klimatförändringar och främja innovation – en form av medborgarkunskap som också stärker deras framtidstro.
Syftet med projektet är därför att utveckla och pröva undervisning som fokuserar på konkreta lösningar med direkt betydelse för hur vi kan minska klimatutsläpp och klimatanpassa samhället. Vi ser ett tydligt behov av att stärka samhällskunskapsundervisningen i denna riktning eftersom forskningen fortfarande är mycket begränsad. Det gör projektet angeläget, och den nya kunskapen kommer att ha direkt betydelse för undervisningen.
Sedan 2022 har vi genomfört tre undervisningsomgångar i årskurs 9, där vi testat och utvärderat innehållet med hjälp av jämförande interventioner med både för- och eftertester. Resultaten är mycket lovande och visar en tydlig kunskapsökning, särskilt när eleverna använder begreppskartor.
Undervisningen är utformad utifrån forskning om begreppsbildning och bygger på tre grundläggande komponenter: tydliga förståelsemål, centrala begrepp och konkreta exempel. (Se mer under rubriken ”Mer om projektet”).
Här är vi som jobbar i projektet

Projektmedlemmar
Projektansvariga
Cecilia Lundholm
Professor

Medlemmar
Caroline Ignell
Universitetslektor

Peter Davies
Professor

Sverker Jagers
Professor

Mer om projektet
- Uppdateringar om projektet finns också att läsa på Cecilia Lundholms profilsida.
Se Cecilia Lundholms profilsida