Stockholms universitet

Forskningsprojekt Platsrelaterad kinestetisk didaktik

I det här forskningsområdet undersöker vi vilket lärande som tar form inom olika miljöer när kroppen sätts i rörelse. Syftet är att skapa en bredare syn på estetikens möjligheter i lärprocessen.

Projektbeskrivning

I detta forskningsfält undersöker vi vilket lärande som tar form inom olika formella och informella miljöer där mänskliga aktiviteter tar plats. Ett sådant lärande relaterar till individernas känslor, deras rörelser och tankar. Vi utgår från konkreta aktiviteter och undersöker vad det är som bidrar till ett lärande. De formella lärmiljöerna vi utgår från är främst skolan, muséer och andra kulturverksamheter, och de informella är bland annat hemmet, trädgården och skogen.
Vi relaterar till fenomenologiska, diskursteoretiska, filosofiska, etnografiska och konstnärliga forskningsansatser och utforskar frågor såsom:

  • Vilka kunskapsscenarier skapar elever innan undervisningen börjar – och under själva undervisningen?
  • Hur förhåller sig elevers idéer, minnen, känslor till en konkret (estetisk) upplevelse?
  • Vad är det som den kroppsliga rörelsen bidrar till i ett konkret estetiskt lärande?
  • Hur formuleras lärandemål och examinationer utifrån elevers upplevelser?
  • Vad är det för rumsliga och diskursiva konstellationer vi anträffar när vi kommer in i ett museum, en kulturarvsmiljö, vad är det för lärandescenario?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anja Kraus

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Anja Kraus

Ebba Theorell

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Ebba Theorell

Medlemmar

Eva Cronquist

Universitetslektor

Linnéuniversitetet
Eva Cronquist

Publikationer

Mer om projektet

Information om genomföra workshops inom ramen för detta projekt finns publicerat på engelska sidan.

Läs mer om workshops på engelska sidan