Forskningsprojekt Undervisningsutvecklande forskning om de yngsta förskolebarnens ordförråd och språkutveckling
De yngsta förskolebarnens, 1-3-åringars ordförråd och språkutveckling; i samverkan med pedagoger i Järva stadsdelsförvaltning.
Studien fokuserar de undervisningsutmaningar som pedagoger i Järva stadsdelsförvaltning identifierat i arbetet med de yngsta förskolebarnens (1-3 år) svenska ordförråd och språkutveckling. Studiens design innebär att språkstärkande undervisningsaktiviteter utvecklas iterativt tillsammans med pedagogerna med stöd av ett systematiskt utvärderingsarbete.
Utgångspunkten tas i förskolans vidgade språkbegrepp och ett medvetet stöttande av barnens språkande, dvs. verbala uttryck, ord, meningskonstruktioner, kroppsliga gester och uttryck, användandet av materiella artefakter och andra uttrycksformer. Barnens svenska ordförråd och språkhantering vidgas i pedagogiskt planerade lek- och lärmiljöer där även barnens förstaspråk används i ett översättningsarbete mellan de olika språken och uttrycksformerna, i syfte att stärka svenskan.
Projektbeskrivning
Utvecklingsforskningen är ett praktiknära ULF-projekt och involverar två förskoleavdelningar. ULF är en förkortning och står för utbildning, lärande och forskning och har som mål att utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skol- och förskoleverksamhet och lärarutbildning. Ett ULF-projekt utgår alltid från praktikens frågor och främjar utvecklingsforskning, det vill säga utvecklingsprojekt som stöttas av forskare. ULF-projektet med Järva är ett sådant utvecklingsprojekt med avgränsade forskningsinsatser som genomförs av de två forskarna, såsom fokusgruppsintervjuer med arbetslagen och analyser av reflektionssamtal.
Ett mål med utvecklingsforskningen är att undersöka vilka typer av undervisningsmoduler och metoder som kan utvecklas då pedagoger, barn 1-3 år och forskare tillsammans utforskar det svenska språket i upplevelsebaserade moduler på ett utbildningscenter som inretts särskilt för att stötta de yngsta barnens svenska språkutveckling och ett utvidgat ordförråd.
Syftet med ULF-projektet är att utveckla undervisningsmoduler och metoder för de yngsta barnens utvidgade ordförråd och svenskspråkiga utveckling inom ramen för SEMLA-didaktik med tillhörande systematisk kvalitetsuppföljning och utvärdering av det egna utvecklingsarbetet. SEMLA står för socio-emotionellt och materiellt lärande och är ett arbetssätt som utvecklats av Hillevi Lenz Taguchi och Anna Palmer i ett tidigare forskningsprojekt Hjärnvägar i förskolan (2015-2018), men då för barn i 4-5 årsåldern. SEMLA för undervisning i förskolan bygger på läroplanen och är utformad med syfte att förstärka barns språk och kommunikation, exekutiva funktioner, socioemotionell förståelse och tidiga matematiska färdigheter, som en del av en utforskande pedagogik (Lenz Taguchi & Palmer 2017). Det svenska språket praktiseras och utvecklas genom kommunikation, kroppsspråk och olika uttrycksformer i kreativa lärmiljöer, med för barnen intressanta material men även i översättningsarbeten mellan svenska och barnens förstaspråk. I ULF-projektet utvecklas SEMLA för de yngre barnen 1-3 år med fokus på hur arbetslagen ska hantera och vidareutveckla det didaktiska arbetet med barnens språkutveckling, ordförråd, kommunikation i flerspråkiga områden med svag socioekonomisk status
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Hillevi Lenz Taguchi
Professor
Anna Palmer
Universitetslektor, Docent
Mer om projektet
Ett forskningsprojekt för de yngsta förskolebarnens språkutveckling.
Läs en intervju med Anna Palmer som berättar mer om ULF-projektet i samarbete med Järva stadsdelsförvaltning.
Läs om SEMLA:
Gerholm, T., Kallionen, P., Tonér, S., Frankenberg, S. J., Kjällander, S., Palmer, A & Lenz Taguchi, H. (2019). A randomized controlled trial to examine the effect of two teaching methods on preschool children’s language and communication, executive functions, socioemotional comprehension, and early math skills. BMC Psychology, 7(1), 59.
Lenz Taguchi, H. & Palmer A. (2017). Dokumentation för lärande. SEMLA: Socio-emotionellt och materiellt lärande. I Lindgren, A-L, Pramling, N. och Säljö, R. (red), 243–263. Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare. Malmö: Gleerups förlag.
Palmer, A., Elkin Postila, T., Barun, D. & Oderud, S. (2022). Hur lever, bor och färdas vi i framtiden? Lyssnandet som didaktisk metod. I C-E. Andersen, L. Aronsson och H. Lenz Taguchi (red.), 275–288. Höj hörstyrkan. Lyssnandets pedagogik idag och i framtiden. Gleerups förlag.
Palmer, A., Kjällander, S., Lenz Taguchi, H. & Frankenberg, S. (2019). En relationell etik i arbetet med digitala verktyg: exempel från två arbetssätt i forskningsprojektet Hjärnvägar i förskolan. I S. Kjällander & B. Riddersporre, (red), 260–283. Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Natur & Kultur förlag.