Forskningsprojekt ”Vi har ju ingen kunskap om barns sexualitet”
Pedagogers och barns handlingsutrymme i förskolans sexualpedagogiska diskurser.
Avhandlingen tar sin utgångspunkt i att förskolan kan förstås som en sexualpedagogisk arena. Syftet är att skapa kunskap om arenans sexualpedagogiska diskurser och vilka möjligheter och begränsningar för pedagogers och barns handlingsutrymme som den inrymmer.
Handledare: Anna Westberg-Broström, Helena Bergström och Anne-Li Lindgren.
Projektbeskrivning
Studien utgår från två empiriska material; handledningsmaterial till pedagoger om barn och sexualitet som publicerats mellan åren 1969–2021. Samt fokusgruppsamtal med yrkesverksamma pedagoger i förskolan som diskuterar barns sexualitet, sexualundervisning och förskolans uppdrag.
Avhandlingen är en sammanläggning och innehåller tre publicerade artiklar:
Hulth, M (2024) Om behovet av samsyn och riktlinjer-
Fokusgruppsamtal om sexualitet och sexualundervisning i förskolan, Utbildning och Demokrati vol32, nr2. https://doi.org/10.48059/uod.v33i2.2312
Hulth, M (2024)‘It can be an abuse, even though both have consented’: Swedish preschool practitioners' discussions about teaching (sexual) consent to preschoolers. Children and Society. https://doi.org/10.1111/chso.12883
Hulth, M.,Lindgren A-L, Broström A.W (2023). Child sexuality and interdependent agency in sexuality education texts for Swedish preschool practitioners 1969−2021: three discourses on children’s sexual play. Sex Education. https://doi.org/10.1080/14681811.2023.2261382
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Magdalena Hulth
Doktorand
