Högre seminarium i finska: En analys av administrativa riktlinjer för modersmålsundervisning
Seminarium
Datum: torsdag 28 november 2024
Tid: 13.00 – 14.30
Plats: E5156 och Zoom
Lasse Vuorsola, biträdande lektor i finska, håller ett föredrag med titeln "'Andra regler gäller'. En analys av administrativa riktlinjer för modersmålsundervisning". Föredraget baseras på en artikel skriven av Vuorsola och Jenni Alisaari, universitetslektor i finska, som förväntas publiceras under våren 2025.
Abstrakt
Finskan i Sverige har ett lagstadgat status och klassificeras som ett nationellt minoritetsspråk. Trots sitt etablerade status framkommer det fall där minoritetens rättigheter inte uppfylls, särskilt när det gäller utbildning (Council of Europe 2022; SOU 2017:91; Vuonokari och Weber 2024; Vuorsola 2019). I den här studien undersöker vi hur informationen om vem som har rättighet att anmäla sig till finsk modersmålsundervisning framställs på kommunala webbsidor. Vi fokuserar särskilt på den information och de anmälningsformulär som tillhandahålls på webbplatserna för 66 så kallade förvaltningsområden, som erbjuder ytterligare stöd för den sverigefinska minoriteten och det finska språket i Sverige. Som analytiskt ramverk använder vi Bhatias (2010; 2015) kritisk genreanalys och dess flermetodsansats samt Ruiz (1984) förhållningssätt för språkplanering.
Vårt syfte är att avmystifiera (Bhatia 2015) dessa kommunala beskrivningar på text-, genre- och praktiknivå samt att undersöka i vilken utsträckning beskrivningarna återspeglar ideologiskt Ruiz' riktlinjer. Studien visar att de kommunala beskrivningarna och anmälningsförfarandena är bristfälliga och/eller missvisade och därmed utgör hinder för den sverigefinska minoriteten från att få sina rättigheter tillgodosedda . Dessa problem är dock lätta att åtgärda och vi avslutar artikeln med en lista över metoder för att förbättra informationen på webbsidorna.
Källor:
- Bhatia V K (2010) Interdiscursivity in professional communication. Discourse & communication, 4(1), pp.32-50.
- Bhatia V K (2015) Critical genre analysis: Theoretical preliminaries. HERMES-Journal of language and communication in business, (54), pp.9-20.
- Council of Europe (2022) Eighth evaluation report on Sweden. Committee of Experts of the European Charter for Regional or Minority Languages. URL: https://rm.coe.int/swedenecrml8-en/1680aa8932 (Accessed 30 May 2024.)
- Ruiz R (1984) Orientations in language planning. NABE Journal, 8(2), 15–34.
- Vuonokari K and Weber E (2024) SR Finskas granskning. Kommuner bryter mot lagen – erbjuder inte förskola på minoritetsspråk. Sveriges radio finska. https://sverigesradio.se/artikel/kommuner-bryter-mot-lagen-erbjuder-inte-forskola-pa-minoritetssprak (Accessed 30 May 2024.)
- Vuorsola L (2019) Societal support for the educational provisions of Finnish in the Swedish school system in theory and practice. Language Policy 18, no. 3 (2019): 363-385.
Seminariespråket är svenska.
Seminariet kan följas online via Zoom. Zoom-länken aktiveras strax innan seminariet börjar.
Välkommen! Tervetuloa!
Senast uppdaterad: 27 november 2024
Sidansvarig: Avdelningen för finska