Kollokvier i tyska och nederländska: Studenters motivation att lära sig nederländska

Seminarium

Datum: tisdag 17 december 2024

Tid: 13.00 – 14.30

Plats: E509 och Zoom

Seminarium med Annika Johansson, docent och universitetslektor i nederländska vid Stockholms universitet, med rubriken "Studenters motivation att lära sig nederländska i en akademisk kontext".

 

Abstrakt

I min forskning tillsammans med Noam Ringer (Specialpedagogik, SU) om LOTE (Languages other than English) undersöker vi studenters motivation att lära sig nederländska på universitetet. Studier visar att studenters motivation att lära sig andra främmande språk än engelska styrs av andra mer personliga faktorer än när man lär sig ett globalt språk (Dörnyei & Al-Hoorie, 2017). I samband med kursstarten har studenter som läser nybörjarkursen i nederländska fyllt i en anonym kvalitativ enkät om sin motivation att anmäla sig till kursen (totalt 218 svar). Med detta material som utgångspunkt har vi utfört en tematisk analys (Braun and Clarke 2006) som resulterat i fyra teman: (1) Coming closer to one’s desirable self; (2) Building relationships; (3) Receiving financial benefits; (4) Immigration. Jag vill gärna diskutera vår studie och hur studenternas motivation kan kopplas till kursupplägget.

Seminariespråket är svenska. Vänligen kontakta Hanna Henryson (hanna.henryson@tyska.su.se) för mer information och eventuell Zoom-länk!