Ny ledning på institutionen

Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska har sedan 1 mars 2024 en ny prefekt och en ny ställföreträdande prefekt.

Heidi Grönstrand, professor i finska, är institutionens nya prefekt, och Christine Becker, universitetslektor i tyska, är institutionens nya ställföreträdande prefekt. Både Heidi och Christine ser fram emot sina nya uppdrag och ser framemot att få jobba med Slabafinetys många språkämnen!

Prefekten och ställföreträdande prefekten bildar tillsammans med administrativ chef och biträdande prefekt institutionens ledningsgrupp. Prefekten leder och ansvarar för institutionens verksamhet.

Institutionens organisation

Heidi Grönstrand
Heidi Grönstrand. Foto: Mika Tolvanen.

Heidi Grönstrand har jobbat vid institutionen sedan 2016, först som universitetslektor och från mars 2023 som professor i finska. Under de senaste åren har hon ägnat sig åt litterär flerspråkighet i sin forskning.

Heidis profilsida

Christine Becker

Christine Becker är universitetslektor i tyska sedan 2018 men har arbetat på institutionen sedan 2006. Mellan 2020 och 2023 var hon studierektor för forskarutbildningen. Hennes forskningsintressen rör mest kulturellt lärande, kulturellt historiskt lärande och minneskulturella perspektiv på språkundervisningen.

Christines profilsida