Josefin Forsberg KoelDoktorand
Om mig
Jag är doktorand i förskoledidaktik och verksam vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen sedan hösten 2020. Jag har en bakgrund som förskollärare och har en magisterexamen i förskoledidaktik.
Undervisning
Jag undervisar och föreläser på förskollärarprogrammet. Där är jag verksam i kursen Sociala relationer i förskolan UB2016A, möter studenter för trepartssamtal i kurserna VFUII UB20VY och VFUIII UB42VY, samt handleder uppsatser på grundnivå i Självständigt arbete UB708Y.
Forskning
Som forskare intresserar jag mig på ett övergripande plan för barns sociala relationer, rättigheter och villkor. Min avhandling handlar närmare om hur integritet kan förstås med utgångspunkt i barns vardagsliv i förskolan. I förskoleforskning är integritet ett underbeforskat fenomen som nämns perifert i relation till exempelvis sexualbrottsförebyggande arbete och dokumentation, och i integritetsforskning är subjektet som regel en vuxen individ. Genom att låta dessa områden mötas vill jag göra ett bidrag till såväl forskningen som förskolepraktiken.
Jag inspireras av en etnografisk kunskapstradition, och har genomför ett årslångt fältarbete på en kommunal förskola. Där spenderade jag vardagen tillsammans med barn i åldrarna ett- till sex år, deras pedagoger och föräldrar. Med stöd i social- och miljöpsykologisk privacyteori undersöker jag barns (individuella och kollektiva) sociala gränsdragningsprocesser. Det handlar om på vilka sätt barn gör sig (o)tillgängliga för omgivningen, hur de skapar närhet och distans, samt vad de delar med sig av och håller för sig själva.
Sådant som engagerar barnen och som utgör studiens resultat är frågor om hemlängtan, att foga över personliga tillhörigheter, kunna pendla mellan avskildhet och delaktighet, samt välja på vilka sätt man framträder inför andra. Avhandlingen har en kritisk ansats på så vis att den, med utgångspunkt i sådant som är viktigt för barnen, problematiserar villkoren för barns integritet i relation till förskolans uppdrag, institutionella struktur och sociala ideal.
Avhandlingsprojektet handleds av Åsa Bartholdsson, Anna Ålund och Anne-Li Lindgren.
Forskningsprojekt
Publikationer
Backman Prytz, S. & Forsberg Koel, J. (2023). Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet. Nordic Journal of Educational History, 10(1), ss. 41-64. https://doi.org/10.36368/njedh.v10i1.236