Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förskolebarndomar, förskolehistoria och förskolepolitik

Förskolan är idag en etablerad barninstitution som skapar och reproducerar föreställningar om barn och barndomar - via tal, texter och bilder i och om förskolan. Sådana föreställningar är avgörande såväl för barns vardagsliv som för de handlings- och livsvillkor förskolan erbjuder barn, föräldrar, vårdnadshavare och personal.

Förskoleklass är samlad i ring på en matta.
Förskoleklass. Foto: Niklas Björling, Stockholms universitet.

I projektet ”Förskolehistoria, förskolepolitik och förskolebarndomar” riktas intresset mot att förstå förskolans politiska historia och förskolevardagen på nya sätt. Exempel på forskningsmaterial som används är: nutida etnografi och arkivmaterial i form av bland annat verksamhetsberättelser, protokoll, barnobservationer, samt tryckta material som policytexter, riksdagstryck, tidskrifter, handledningsmaterial, och sociala medier. Breda politiska förändringsprocesser kombineras med analyser av social interaktion – såväl i samtiden som via historiska material.

Projektbeskrivning

I projektet används: olika typer av diskursanalys, visuella analyser, policyanalys, tematiska närläsningar samt empiridrivna barn- och utbildningshistoriska analyser – med fokus på agens, lek, dokumentationspraktiker, material och arbetssätt, sexualitet, integritet, vila, barns filmande, nyanlända familjer, blivande förskollärare och förskollärare.

Projektet utgår från att förskolan är en betydelsefull samhällsinstitution och en aktör i interaktion med en rad andra aktörer.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anne-Li Lindgren

Professor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Bild på Anne-Li Lindgren

Medlemmar

Helena Bergström

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Helena Bergström. Photo: Niklas Björling.

Wiji Bohme Shomary

Timlärare

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Wiji Bohme Shomary

Josefin Forsberg Koel

Doktorand

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Josefin Forsberg Koel

Sofia Grunditz

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Sofia Grunditz

Magdalena Hulth

Doktorand

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Magdalena Hulth. Foto: Niklas Björling. Stockholms universitet

Anna Westberg Broström

Prefekt

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Foto

Alexandra Zahariadis Palmaer

Doktorand

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Alexandra Zahariadis Palmaer

Publikationer

Lindgren, Anne-Li, Backman Prytz, Sara, & Anna Westberg Broström. Observed children at play

Complex relations of agency in a 1930s’ kindergarten, Journal of the History of Children and Youth (accepted for publication).

Mer om projektet

Forskningsprojekt/delprojekt

Delprojekt "Konstruktioner av barns sexuella lekar i handböcker 1968-2021" doktorand Magdalena Hulth.

"Filmetnografi om film i förskolan: barns och vuxnas perspektiv", doktorand Maria Olsson.

"Lekdiskurser i och runt förskolan 1900-2022", doktorand Alexandra Zahariadis Palmaer.

"Hur integritet i förskolan kan förstås ur barns perspektiv" doktorand Josefin Forsberg Koel.