Forskningsprojekt Förskolebarndomar, förskolehistoria och förskolepolitik
Förskolan är idag en etablerad barninstitution som skapar och reproducerar föreställningar om barn och barndomar - via tal, texter och bilder i och om förskolan. Sådana föreställningar är avgörande såväl för barns vardagsliv som för de handlings- och livsvillkor förskolan erbjuder barn, föräldrar, vårdnadshavare och personal.
I projektet ”Förskolehistoria, förskolepolitik och förskolebarndomar” riktas intresset mot att förstå förskolans politiska historia och förskolevardagen på nya sätt. Exempel på forskningsmaterial som används är: nutida etnografi och arkivmaterial i form av bland annat verksamhetsberättelser, protokoll, barnobservationer, samt tryckta material som policytexter, riksdagstryck, tidskrifter, handledningsmaterial, och sociala medier. Breda politiska förändringsprocesser kombineras med analyser av social interaktion – såväl i samtiden som via historiska material.
Projektbeskrivning
I projektet används: olika typer av diskursanalys, visuella analyser, policyanalys, tematiska närläsningar samt empiridrivna barn- och utbildningshistoriska analyser – med fokus på agens, lek, dokumentationspraktiker, material och arbetssätt, sexualitet, integritet, vila, barns filmande, nyanlända familjer, blivande förskollärare och förskollärare.
Projektet utgår från att förskolan är en betydelsefull samhällsinstitution och en aktör i interaktion med en rad andra aktörer.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Anne-Li Lindgren
Professor
Medlemmar
Helena Bergström
Universitetslektor
Wiji Bohme Shomary
Timlärare
Josefin Forsberg Koel
Doktorand
Sofia Grunditz
Universitetslektor
Magdalena Hulth
Doktorand
Anna Westberg Broström
Prefekt
Alexandra Zahariadis Palmaer
Doktorand
Publikationer
Lindgren, Anne-Li, Backman Prytz, Sara, & Anna Westberg Broström. Observed children at play
Complex relations of agency in a 1930s’ kindergarten, Journal of the History of Children and Youth (accepted for publication).
Mer om projektet
Forskningsprojekt/delprojekt
Delprojekt "Konstruktioner av barns sexuella lekar i handböcker 1968-2021" doktorand Magdalena Hulth.
"Filmetnografi om film i förskolan: barns och vuxnas perspektiv", doktorand Maria Olsson.
"Lekdiskurser i och runt förskolan 1900-2022", doktorand Alexandra Zahariadis Palmaer.
"Hur integritet i förskolan kan förstås ur barns perspektiv" doktorand Josefin Forsberg Koel.