Barn och kultur i retorik och policy
Vad betyder det att en kulturinstitution "jobbar med barnperspektiv" i sin verksamhet? Är det samma sak som att barn "görs delaktiga"? Och varför ska de göras delaktiga - kanske för "barnets bästa"?

När myndigheter och organisationer jobbar med frågor som rör barn beskrivs ofta det arbetet i olika typer av policydokument där politiska ställningstaganden görs. Men vad betyder de egentligen och vad säger de om samtiden?
Barnet är en stark symbol som retoriskt kan fyllas med olika slags värden. Inom policy och olika sakpolitiska områden används ofta begrepp som "barnets bästa", "barnperspektiv" och "delaktighet", men de har ingen given eller fast innebörd. I kursen undersöks på vilka sätt begreppen laddas med mening utifrån olika intressen och deras kopplingar till barn och barndom. Du får fördjupa dig i frågor om barns positioner inom olika samhällsområden och diskutera hur och för vilka syften barnet används som retorisk resurs. Genom sådan granskning kan politisk retorik och policy belysa aspekter av samhället, barns och ungas liv och förutsättningar i demokratin.
Under kursen presenteras olika teoretiska perspektiv på begreppen "barnets bästa", "barnperspektiv" och "delaktighet" men också teoretiska utgångspunkter för hur policy och retorik kan analyseras. I kursen får du fördjupa dig inom ett eget valt område för policy med anknytning till barnkulturområdet i bred bemärkelse. Du får träna din förmåga att självständigt formulera problemställningar med relevans för barn och barndom ur ett sociologiskt perspektiv.
-
Kursupplägg
VT25: v. 13-24 (24/3-9/6) kursen ges som fristående, sökbar kurs.
Kursbeskrivning:Kursbeskrivning VT25 (103 Kb)
En detaljerad studieplanering finns på kurssajten på lärplattformen Athena, som du kommer åt när du har registrerat dig på kursen.
Undervisning
Undervisningen i kursen består av föreläsningar, seminarier och handledning.
Studieplaneringen i Athena visar hur undervisningen är uppbyggd. Där anges också om du behöver förbereda dig inför undervisningstillfällena, exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift.
Examinator
VT25: Ylva Lorentzon, e-post: ylva.lorentzon@buv.su.se
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Publiceras senast två månader före kursstart.
-
Kursrapporter
En kursrapport publiceras så snart en aktuell sådan finns tillgänglig.
-
Mer information
Hitta till oss
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen finner du vid campusområdet Frescatibackehusen, Svante Arrhenius väg 21 A.
Svante Arrhenius väg 21 A, Google maps
Campusområdet, Stockholms universitetStudentinformation
Studentexpedition vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Studie- och karriärvägledning för utbildningen -
Kontakt
Om du har frågor om kursens innehåll och betygsrapportering, kontakta kursansvarig lärare. Om du har studieadministrativa frågor som rör till exempel behörighet, registrering eller Athena m.m. kontakta kursadministratören.
Kursansvarig och examinator: Ylva Lorentzon, e-post: ylva.lorentzon@buv.su.se
Kursadministratör: Studentexpeditionen, e-post: cbk@barnkultur.su.se