Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Barn och kultur i retorik och policy

Vad betyder det att en kulturinstitution "jobbar med barnperspektiv" i sin verksamhet? Är det samma sak som att barn "görs delaktiga"? Och varför ska de göras delaktiga - kanske för "barnets bästa"?

Policy och retorik kurssida

När myndigheter och organisationer jobbar med frågor som rör barn beskrivs ofta det arbetet i olika typer av policydokument där politiska ställningstaganden görs. Men vad betyder de egentligen och vad säger de om samtiden? 

Barnet är en stark symbol som retoriskt kan fyllas med olika slags värden. Inom policy och olika sakpolitiska områden används ofta begrepp som "barnets bästa", "barnperspektiv" och "delaktighet", men de har ingen given eller fast innebörd. I kursen undersöks på vilka sätt begreppen laddas med mening utifrån olika intressen och deras kopplingar till barn och barndom. Du får fördjupa dig i frågor om barns positioner inom olika samhällsområden och diskutera hur och för vilka syften barnet används som retorisk resurs. Genom sådan granskning kan politisk retorik och policy belysa aspekter av samhället, barns och ungas liv och förutsättningar i demokratin.

Under kursen presenteras olika teoretiska perspektiv på begreppen "barnets bästa", "barnperspektiv" och "delaktighet" men också teoretiska utgångspunkter för hur policy och retorik kan analyseras. I kursen får du fördjupa dig inom ett eget valt område för policy med anknytning till barnkulturområdet i bred bemärkelse. Du får träna din förmåga att självständigt formulera problemställningar med relevans för barn och barndom ur ett sociologiskt perspektiv.