Orientering i normkritisk pedagogik och normmedveten förändring
Kursen ger en orientering i normkritisk pedagogik, med fokus på centrala aktuella perspektiv och begrepp som används för ett medvetet förändringsarbete av diskriminerande normer i lärandesituationer.
Kursen ger bland annat inblick i olika syn på maktrelationer, identitet och lärande som centrala för förändringsstrategier i kritisk pedagogik och hur feministisk teori, queerteori och intersektionalitet kan tillämpas inom lärandekontexter. Kursen lämpar sig väl för studenter med pedagogisk yrkeserfarenhet som vill få en överblickbar teoretisk och begreppslig orientering i ämnet.
-
Kursupplägg
Kursen består av en delkurs, Orientering i normkritisk pedagogik och normmedveten förändring, på 3 hp.
Undervisning
Undervisningen består av förinspelade föreläsningar samt självstudier med instuderingsuppgifter.
Undervisningen är nätbaserad och sker på distans.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter i form av hemtentamen.
Examinator
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Möt oss
-
Kontakt