Didaktiska perspektiv på islam i skolan
Är du verksam lärare, pedagog eller lärarstudent och vill lära dig mer om islam i en svensk kontext? Den här kursen ger dig fördjupade kunskaper i religionsdidaktiska perspektiv på frågor om religiös mångfald i skolan med fokus på islam i Sverige. Vårterminen 2025 ges kursen på svenska.

I kursen presenteras islam som en kulturkomponent i Sverige. Olika tolkningar och perspektiv presenteras och relateras till såväl skolans undervisning som muslimers situation i det svenska samhället. Frågor som rör islamofobi, extremism och skolans demokratiska uppdrag diskuteras och problematiseras.
Centrala teman som också berörs är jämställdhetsfrågor, religion och makt, religionsfrihetsproblematik samt vad olika religiösa gruppers närvaro betyder för skolan som institution i Sverige.
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
All undervisning sker online.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och en skriftlig inlämningsuppgift i form av en hemtentamen.
Betygskriterier HVRD01 gäller från HT 2019 (378 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Kursen börjar 20 februari och ges online utan fasta träffar. Istället sker all kommunikation via Stockholms universitets lärplattform Athena.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Jenny Berglund, jenny.berglund@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se