Faktaresistens, fake news, sociala medier och hälsa
Denna kurs ger kunskaper om faktaresistens (även kallad kunskapsresistens) och spridandet av fake news som båda ökat men också livligt debatterats under senare tid. Med kunskapsresistens avses ett förhållningssätt där individer inte påverkas av kunskap som talar emot deras egna föreställningar. Fake news innebär falska uppgifter som presenteras som nyheter.
Den stora mängd felaktig information som spreds i kölvattnet av covid-19 utbrottet gjorde att världshälsoorganisationen WHO pratade om en infodemi, det vill säga en global spridning av skadliga rykten. I debatten har även sociala mediers roll lyfts fram. Den ökade användningen av sociala medier tros ha bidragit till spridningen av kunskapsresistens och fake news, bland annat genom ”filterbubblor” där informationsflödet i sociala medier skräddarsys utifrån användarnas tidigare beteenden.
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om hur kunskapsresistens och fake news påverkat hälsoområdet, genom framväxten av hälsomyter exempelvis kring covid-19 och vaccinationer. Andra, alltjämt aktuella exempel, inkluderar 5G-teknologin och synen på sexuellt överförbara sjukdomar som t.ex. HIV.
Kursen omfattar grundläggande begrepp och teorier kring hur kunskapsresistens och fake news uppstår, samt vilken roll sociala medier spelar. Kursen kommer framförallt ge fördjupade kunskaper om hur kunskapsresistens och fake news har skapat olika hälsomyter, vilka mekanismer som ligger bakom samt olika strategier som kan användas för att motverka kunskapsresistens och spridandet av fake news inom hälsoområdet.
Information till antagna sommaren 2024
Kursen startar 3 juni. Vi ber dig ta del av viktig information nedan och följa tre kursförberedande steg innan dess.
1. Aktivera ditt universitetskonto
För att kunna registrera dig på kursen och få tillgång till universitetets IT-tjänster behöver du aktivera ditt universitetskonto.
Aktivera ditt universitetskonto här
2. Registrera dig på kursen
För att behålla din plats på kursen behöver du registrera dig i Ladok för studenter i perioden 13 maj - 2 juni.
Logga in i Ladok för studenter här
3. Logga in i Athena
Vi använder lärplattformen Athena för undervisning och examination.
Det är viktigt att du loggar in i Athena innan kursstart för att ta del av kursupplägget.
För att logga in i Athena behöver du först ha registrerat dig på kursen.
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder dig som har en varaktig dokumenterad
funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd i studierna.
Observera att du behöver ett intyg från Stockholms universitet även om du har särskilt pedagogiskt stöd vid ett annat lärosäte.
Mer information om detta hittar du på webbsidan Studera med funktionsnedsättning
Har du frågor är du välkommen att kontakta Studievägledningen via e-postadress studievagledare.publichealth@su.se.
Mer information
Frågor
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Utbildningsadministrationen via
e-postadress kursadmin.publichealth@su.se.
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen baseras på interaktivt material som tillgängliggörs via en lärplattform (t.ex. inspelade föreläsningar).
Kursen sker helt på distans utan fysiska träffar. Dock kommer möjligheten att kunna diskutera kursens innehåll med andra kursdeltagare och lärare att möjliggöras genom en träff på e-mötestjänsten Zoom. Därutöver består kursen enbart av enskilt arbete.
Undervisningen sker på svenska. Delar av kurslitteraturen är på engelska.
För mer detaljerad information se kursbeskrivningen:
PH27G0 Kursbeskrivning ST 2024 (294 Kb)
Kursansvariga
Peter Larm och Tove Sohlberg
Examination
Kunskapskontroll och examination
Kursen examineras genom ett webbaserat flervalstest under den första delen av kursen samt en avslutande individuell inlämningsuppgift.Examinationen sker på svenska.
Betygskriterier kommer att finnas tillgängliga på Athena senast i samband med kursstart.
Examinator
Peter Larm
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Kursen ges på distans under veckorna 23–32, 2024.
Kursens fullständiga schema och planeringar hittar du via lärplattformen Athena.
De webb-baserade flervalstesten som examinerar del 1 samt 2 av kursen genomförs hemma utan kameraövervakning och är tillgängliga i lärplattformen Athena:
Del 1. Mellan onsdag den 19 juni klockan 8.00 till torsdag den 20 juni klockan 9.00.
Del 2. Mellan måndag den 15 juli klockan 8.00 till tisdag den 16 juli klockan 9.00.För båda dessa gäller att respektive test är tillgängligt under ett helt dygn men att ni kan bara logga in en gång och då har en timme på er att besvara frågorna.
En drop-in-träff på zoom tillkommer där deltagandet är frivilligt. Datum för detta är ännu inte bestämt.
Den individuella inlämningsuppgiften som examinerar del 3 av kursen pågår från den 16 juni till den 9 augusti och baseras helt på ett enskilt arbete. Observera att uppgiften ska lämnas in senast fredag den 4 augusti klockan 16.00.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Studentkontakter
Vi är här för att hjälpa dig med dina frågor före, under och efter dina studier vid Institutionen för folkhälsovetenskap.
StudievägledareUtbildningsadministratör, grund- och avancerad nivåElisabeth HanssonUtbildningsadministratör, grund- och avancerad nivå
Studierektor, grund- och avancerad nivåJonas LandbergStudierektor