Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Eleven i skolan

Kursen Eleven i skolan omfattar tre obligatoriska delkurser. Teorier om lärande, 5 hp, Sociala relationer i skolan, 5 hp och Specialpedagogik, 5 hp. Dessa orienterar sig mot eleven och elevens möjligheter och förutsättningar vad gäller lärande, utveckling, samspel och delaktighet i skolan. Kursen vidareutvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt och en akademisk kunskapssyn genom analyser av såväl undervisningspraktiker som sociala relationer med relevans för lärarprofessionen. 

  • Kursupplägg

    Delkurser

    Delkurserna ges av olika institutioner. Varje delkurs har ett rum i Athena som öppnas i samband med att kursen startar. Kursen består av följande delkurser:

    1. Teorier om lärande, 5 hp

    Delkursen ges av Institutionen för pedagogik och didaktik.
    Kursen belyser olika aspekter av elevers lärande och utveckling i formell utbildning med utgångspunkt i såväl klassiska som moderna teorier och perspektiv. Vidare behandlar delkursen frågor om vad som karakteriserar ett akademiskt förhållningssätt i dokumentation och analys av elevers lärande och utveckling, samt hur observationer kan användas som metod för datainsamling i undervisningssituationer.

    2. Sociala relationer i skolan, 5 hp

    Delkursen ges av Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.
    Kursen behandlar skolan som en arena för social interaktion. I delkursen uppmärksammas olika typer av relationer som aktualiseras i skolarbetet: barns och ungas relationer till varandra samt relationer mellan lärare, elever och elevernas föräldrar. Vidare behandlas föreställningar om normalitet och avvikelser, diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Särskild vikt läggs vid kommunikationens betydelse och hur problem kan identifieras och hanteras i ett tidigt skede, samt ledarskapets betydelse för sociala processer. Under delkursen behandlas också barnperspektiv, barns delaktighet och barns rättigheter.

    3. Specialpedagogik, 5 hp

    Delkursen ges av Specialpedagogiska institutionen.
    Kursen tar sin utgångspunkt i specialpedagogikens tvärvetenskapliga karaktär och behandlar hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika vetenskapliga utgångspunkter och vid olika historiska perioder. Individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorers betydelse för elevens lärande och socialisation lyfts fram. I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för elevers delaktighet och lärande. Centralt i delkursen belyses hur identifiering och hantering av specialpedagogiska behov kan ske i samverkan med andra lärare, elevers vårdnadshavare samt med andra yrkesgrupper. Etiska dilemman i samband med specialpedagogiska insatser behandlas.

    Studiehandledning

    Studiehandledning - Eleven i skolan UCA40K VT21 version 18 januari (502 Kb)

    Litteraturlista VT21 (663 Kb)

    Examination

    Omexamination

    Ifall du vill skriva omexamination - hör av dig till aktuell utbildningsadministratör med namn, personnummer och studiegång. Du blir sedan tillagd på athenasidan för omexaminationen.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    Samtliga scheman är preliminära och ändras kontinuerligt, varför vi inte rekommenderar utskrift av ditt schema. Vänligen kontrollera ditt schema regelbundet på denna sida eller prenumerera på uppdateringar.

    Registrerad student med universitetskonto

    • Här kan du logga in och se schemat för den/de kurs(er) du är registrerad på. När du är inloggad, klicka på "Mitt samlade schema".

    Student som ännu inte registrerat sig (eller vid problem med att logga in)

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Helkursansvarig institution är Institutionen för pedagogik och didaktik.

    Kursansvarig för helkurs

    Caroline Ignell

    Kursadministration för helkurs

    Stephanie Lisak
     

    Kontaktuppgifter till delkursansvariga:

    1. Teorier om lärande, 5 hp

    Kursansvarig:
    Caroline Ignell
    Kursadministration:
    Stephanie Lisak

    2. Sociala relationer i skolan, 5 hp

    Kursansvariga:
    Josefine Krigh
    Magnus Kilger
    Kursadministration:
    Malin Vestin

    3. Specialpedagogik 7,5 hp

    Kursansvarig:
    Heidi Selenius
    Kursadministration:
    lararprogram@specped.su.se