Språkutvecklande arbetssätt på arbetsplatsen
I kursen presenteras teorier om språk och språkutveckling med olika arbetssätt som främjar en kontinuerlig språkutveckling på arbetsplatsen. Ett praxisnära projektarbete på en arbetsplats eller en fiktiv arbetsplats ligger till grund för en examinerande uppgift i kursen.
På många arbetsplatser har ett flertal av medarbetarna ett annat första språk än svenska. Behovet av att arbeta språkutvecklande på arbetsplatserna har därför påtalats från olika instanser. Ett språkutvecklande arbetssätt på arbetsplatsen ställer emellertid krav på kollegor, chefer och andra involverade personer att dessa har kunskaper om hur ett språkutvecklande arbetssätt ska kunna bedrivas. Den språkliga kompetensutvecklingen hos andraspråktalande medarbetare har påtalats vara något som kontinuerligt behöver understödjas och är inte något som upprätthålls, eller utvecklas utan stöttning från omgivningen. För att praktiken och vistelsen på arbetsplatsen ska leda till den önskade språkutvecklingen i det svenska språket krävs därför språkkontakter och språkstöd. För att arbetsplatsen ska kunna ge stöd på ett konstruktivt sätt, krävs att medarbetarna har kunskaper och även möjligheter att erbjuda kommunikativ stöttning. Något som i sin tur belyser vikten av att även andra berörda personer med koppling till arbetsplatsen, tex. arbetsledning och administrativ personal har kunskaper inom området. En språkutvecklande arbetsplats handlar om en lärande arbetsplats, med möjlighet till ett kontinuerligt kollektivt lärande.
Den språkliga kompetensen och därmed möjligheten att kommunicera har en avgörande betydelse för att kunna utföra de olika arbetsuppgifterna som ingår i arbetet, på ett adekvat sätt. Språket ligger till grund för det kollegiala samarbetet på arbetsplatsen, språket utgör vidare grunden för att ta emot information och kunna samtala med kunder, brukare, elever och andra personer som är en del av såväl yrkeslivet som tillvaron i övrigt.
För dig som är antagen VT2025
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen - kurser
Välkommen att studera hos oss!
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
I kursen presenteras teorier om språk och språkutveckling med olika arbetssätt som främjar en kontinuerlig språkutveckling på arbetsplatsen. Ett praxisnära projektarbete på en arbetsplats eller en fiktiv arbetsplats ligger till grund för en examinerande uppgift i kursen.
På många arbetsplatser har ett flertal av medarbetarna ett annat första språk än svenska. Behovet av att arbeta språkutvecklande på arbetsplatserna har därför påtalats från olika instanser. Ett språkutvecklande arbetssätt på arbetsplatsen ställer emellertid krav på kollegor, chefer och andra involverade personer att dessa har kunskaper om hur ett språkutvecklande arbetssätt ska kunna bedrivas. Den språkliga kompetensutvecklingen hos andraspråktalande medarbetare har påtalats vara något som kontinuerligt behöver understödjas och är inte något som upprätthålls, eller utvecklas utan stöttning från omgivningen. För att praktiken och vistelsen på arbetsplatsen ska leda till den önskade språkutvecklingen i det svenska språket krävs därför språkkontakter och språkstöd. För att arbetsplatsen ska kunna ge stöd på ett konstruktivt sätt, krävs att medarbetarna har kunskaper och även möjligheter att erbjuda kommunikativ stöttning. Något som i sin tur belyser vikten av att även andra berörda personer med koppling till arbetsplatsen, tex. arbetsledning och administrativ personal har kunskaper inom området. En språkutvecklande arbetsplats handlar om en lärande arbetsplats, med möjlighet till ett kontinuerligt kollektivt lärande.
Den språkliga kompetensen och därmed möjligheten att kommunicera har en avgörande betydelse för att kunna utföra de olika arbetsuppgifterna som ingår i arbetet, på ett adekvat sätt. Språket ligger till grund för det kollegiala samarbetet på arbetsplatsen, språket utgör vidare grunden för att ta emot information och kunna samtala med kunder, brukare, elever och andra personer som är en del av såväl yrkeslivet som tillvaron i övrigt.
-
Kursupplägg
UCG014 Studienhandledning VT25 (229 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt