Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot språk, läs- och skrivutveckling
Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupad didaktisk kompetens i att stödja olika elevers lärande inom språk-, läs- och skrivområdet i olika lärmiljöer.
Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupad didaktisk kompetens i att stödja olika elevers lärande inom språk-, läs- och skrivområdet i olika lärmiljöer. Detta syfte motiveras av att speciallärarna i sitt yrke ska kunna analysera, bedöma och stödja språk-, läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilt stöd, kunna förebygga att hinder och problem uppstår samt kunna utvärdera genomförda undervisningsinsatser.
I kursen integreras vetenskapsteori och metod och verksamhetsförlagda fältstudier (VFF).
I kursen behandlas teorier om kvalificerade samtal och rådgivning samt samtalets funktion som redskap för lärande.
-
Kursupplägg
Undervisningen organiseras delvis genom campusförlagda och delvis genom nätbaserade föreläsningar och litteraturseminarier, gruppdiskussioner via lärplattform, verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) i form av datainsamlingar och fältstudier samt skriftliga gruppvisa och individuella arbeten.
Muntliga redovisningar på seminarier är obligatoriska inslag i kursen. Närvaro är obligatoriskt vid de examinerande seminarierna.
Delkurser
Delkurs 1. Möjligheter och hinder inom språk-, läs- och skrivutveckling, 15 hp:
- språk- och begreppsutveckling utifrån olika teoribildningar,
- barns och ungas läs- och skrivutveckling utifrån olika forskningstraditioner,
- läs- och skrivutveckling i relation till andraspråkslärande,
- variationer i läs- och skrivutvecklingen och läs- och skrivsvårigheter,
- kognitiva, biologiska och sociala riskfaktorer som kan påverka barns/ungas språk- och begreppsutveckling samt läs- och skrivutveckling, i det inbegrips neuropsykiatriska svårigheter,
- kartläggning av begreppsutveckling och läs- och skrivutveckling,
- planering, genomförande, analys och utvärdering av läs- och skrivundervisning,
- specialpedagogiska verksamheter i förhållande till olika lärmiljöer, texter och skriftspråkliga aktiviteter
Delkurs 2. Bedömning och pedagogisk utredning, 15 hp:
- orsaker till och konsekvenser av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi utifrån aktuella teoribildningar,
- olika diagnostiserings-, observations- och kartläggningsredskap, test och bedömningsmetoder,
- informations- och kommunikationsteknik (IKT) och olika hjälpmedel som stöd för läs- och skrivaktiviteter,
- formativ bedömning som grund för pedagogisk utredning och åtgärdsprogram och som didaktiskt analysunderlag för anpassning och förändring av undervisning på individ- och gruppnivå,
- individanpassade arbetssätt och utvärdering av insatser,
- bedömning i form av internationell och nationell utvärdering på gruppnivå och betygssättning på individnivå.
Studietakt
Inriktningen mot språk-, skriv- och läsutveckling ges både på halv- och helfart. Övriga inriktningar ges enbart på halvfart.
Studietakt, helfart
För studier på helfart (100%) är utbildningen campusförlagd om ca. 20 undervisningsdagar per termin. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande måndagar och tisdagar.Undervisningen sker delvis på plats på Stockholms universitet. Du förväntas arbeta med den webbaserade lärplattformen Athena mellan kursens träffar, oavsett om de sker webbaserat eller genom campusträffar.
Utbildning på helfart innebär att du behöver kunna avsätta ca 40 timmar i veckan för studier. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag, där ni själva kommer fram till gemensam studietid, samt tid för egna studier. Alla studenter förväntas avsätta nödvändig tid för studierna.
Mer detaljerad information hittar du i respektive termins kursplan.Studietakt, halvfart
Undervisningen sker delvis på plats på Stockholms universitet och delvis online. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar. Du förväntas arbeta med den webbaserade lärplattformen Athena mellan kursens träffar, oavsett om de sker webbaserat eller genomcampusträffar.Utbildning på halvfart innebär att du behöver kunna avsätta ca 20 timmar i veckan för studier. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag, där ni själva kommer fram till gemensam studietid, samt tid för egna studier. Alla studenter förväntas avsätta nödvändig tid för studierna. Mer detaljerad information hittar du i respektive termins kursplan.
Examination
Kurskrav
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
Obligatorisk närvaro gäller vid examinerande tillfällen. Närvaro vid undervisningstillfällen är inte obligatorisk och komplettering är inget absolut krav. Studenten ansvarar själv för att ligga i fas med kursuppgifter på samma sätt som övriga kurskamrater. Vid frånvaro bistår inte kurslärare med individuell information om innehållet för det aktuella undervisningstillfället.Examinationsformer
Delkurs 1 examineras dels genom en gruppuppgift och dels genom en individuell skriftlig uppgift.Delkurs 2 examineras dels genom en gruppuppgift och dels genom en individuell skriftlig uppgift.
Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart.Examinator
UQ2LYR halvfart VT25
delkurs 2:Maria Ekenhill - maria.ekenhill@specped.su.seUQ2LYR halvfart HT24
delkurs 1: Diana von Börtzell-Szuch - diana.von-bortzell-szuch@su.se -
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Schemalänkar
VT25, 50 % studietakt:
Länk till kursens schema i TimeEditHT24, 50 % studietakt:
Länk till kursens schema i TimeEdit -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Mer information
Athena
Kursinformationen som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information i lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen.
Instruktioner till att arbeta i Zoom: Stödresurs Zoom (247 Kb)
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med riktat pedagogiskt stöd.
För mer information:
Studera med funktionsnedsättningStudieinformation
Webbregistrering
För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på:Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera: Digitala verktyg och tjänster. Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier m.m. finns Under Utbildning.Tillgodoräknande
Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande finns Under Utbildning. -
Kontakt
Kursansvarig halvfart VT25
delkurs 2:Maria Ekenhill – maria.ekenhill@specped.su.se
Kursansvarig halvfart HT24
delkurs 1: Diana von Börtzell-Szuch – diana.von-bortzell-szuch@su.seUtbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.seStudie- och karriärvägledning
Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se