Delaktighet och lärande för barn, ungdomar och vuxna med ADHD-symtom
Kursen vänder sig till dig som vill utveckla kunskap om barn, ungdomar och vuxna med ADHD-symtom.

Med utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv behandlas i kursen möjligheter och hinder vad gäller delaktighet och lärande för personer med ADHD-symtom på individ-, grupp-, organisations-, och samhällsnivå. Kursen sker helt på distans. Föreläsningar och seminarier hålls med e-mötestjänsten Zoom (se fliken Schema för dagar och tider).
-
Kursupplägg
Kursen behandlar för ADHD-diagnosen typiska symtom, som hyperaktivitet och uppmärksamhetssvårigheter. Kursen omfattar dokumenterande skillnader vad gäller relevanta bakgrundsvariabler i relation till ADHD-symtom. Kursen tar även upp ADHD-symtom och ADHD-diagnosen i relation till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar generellt. Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv fokuseras möjligheter och hinder vad gäller delaktighet och lärande för personer med ADHD-symtom på individ-, grupp-, organisations-, och samhällsnivå.
Undervisning
Undervisningen sker på distans via Zoom. Förinspelat material på svenska och engelska kan förekomma. Kurslitteraturen är skriven på engelska. Alla seminarieuppgifter och gruppdiskussioner genomförs på svenska. Kursen bygger på studenternas aktiva medverkan.Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, adekvat utrustning och
en bra uppkoppling.Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en muntlig redovisningsuppgift i grupp. Datum för examination och omexamination framgår av schemat i TimeEdit.Examinator
Heidi Selenius -
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistan uppdaterades senast inför vårterminen 2025.
All kurslitteratur är digital och tillgänglig för dig som student i Stockholms universitetsbibliotek. Logga in med ditt universitetskonto för att få tillgång till e-böcker och vetenskapliga artiklar.
Stockholms universitetsbibliotek
-
Kursrapporter
-
Mer information
Webbregistrering
Du hittar akutell information om webbregistrering på följande länk:
Webbregistrering vid Specialpedagogiska institutionen
Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi) med mera samt länk till lärplattformen Athena hittar du nedan:
Under utbildningen
Information om tillgodoräknande, blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:
För mer information:
-
Kontakt
Kursansvarig:
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
Heidi Selenius - heidi.selenius@specped.su.seUtbildningsadministratör:
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
studentexpedition@specped.su.seStudievägledare:
För vägledande frågor om till exempel pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering, kontakta studievägledare:
studievagledare@specped.su.se