Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Speciallärarprogrammet – uppdragsutbildning. Ingår I Lärarlyftet - Specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling

Speciallärarprogrammet genom Lärarlyftet är en påbyggnadsutbildning för verksamma lärare och pedagoger som ges på uppdrag av Skolverket. Utbildningen leder till en speciallärarexamen.

Speciallärarprogrammet - Lärarlyftet II
Foto: Niklas Björling

Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever i läs- och skrivsvårigheter.

Som speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling har du fördjupade kunskaper om goda förutsättningar för språk-, skriv- och läsutveckling hos alla barn och elever. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer.

Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:

  • kartlägga språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och elever
  • analysera undervisning för att undanröja hinder och främja barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
  • fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.

Inför höstterminen 2024 uppdateras och förnyas Speciallärarprogrammet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.

  • Programöversikt

    Genom utbildningen utvecklar du både en yrkesprofessionell och en akademisk kompetens. Vetenskapliga förhållningssätt löper som en röd tråd genom hela programmet. Vetenskapsteori och metod som kunskapsområde behandlas i två kurser under första och sista terminen. Du möter programmets kunskapsområden både teoretiskt och praktiskt genom bland annat:

    Kurs 1: Det specialpedagogiska samhällsuppdraget, UQ1LL1, 7,5hp
    Kurs 2: Utveckling i och av pedagogiska lärmiljöer, UQ1LL2, 7,5hp
    Kurs 3: Vetenskapsteori och metod I, UQ1LL3, 7,5hp
    Kurs 4: Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang UQ1LL4, 7,5hp
    Kurs 5: Möjligheter och hinder inom språk-, skriv- och läsutveckling, UQ2LS1, 15 hp
    Kurs 6: Bedömning av och för språk-, skriv- och läsutveckling, UQ2LS2, 7,5 hp
    Kurs 7: Pedagogisk utredning och åtgärdsprogram, UQ2LS3, 7,5 hp
    Kurs 8: Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete, UQ3LL1, 7,5 hp
    Kurs 9: Vetenskapsteori och metod II, UQ3LL2, 7,5 hp
    Kurs 10: Självständigt arbete – inom Speciallärarprogramet med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, UQ3SU3, 15 hp

    Campusförlagd utbildning (studietakt 100 %)

    Lärarlyftet, som vi ger på uppdrag av skolverket, kommer att avslutas under HT25. För att studierna ska hinna slutföras erbjuder vi därför endast programmet på helfart med studiestart HT24. Under utbildningens tre terminer varierar undervisningen mellan campus- och distansundervisning. Undervisningsdagarna är förlagda till sammanhängande måndagar och tisdagar cirka 20 till 22 dagar per termin. Den tredje terminen har ett mer varierat upplägg med handledning av ditt självständiga arbete. Ungefärligt antal undervisningsdagar på campus:

    Termin 1: Inledande 15 hp 0 campusdagar. Avslutande 15 hp upp till 7 campusdagar
    Termin 2: Samtliga undervisningsdagar 
    Termin 3: Inledande 15 hp 6 till 10 campusdagar. Självständigt arbete 15 hp 0 campusdagar

    Utbildning med 100 procent studietakt innebär cirka 40 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.

  • Så ansöker du

    Ansökningstid och antagningsbesked

    Våra professionsutbildningar har ansökningsperiod inför höstterminen 2024 15 mars till 15 april. När du har blivit antagen behöver du registrera dig på din inledande kurs för att behålla din plats på programmet. Reservantagningen påbörjas under augusti. För aktuella datum av avseende webbregistrering, se den inledande kursens sida.

    Ansökan görs via antagning.se.

    Observera: för att kunna söka en kurs inom Lärarlyftet måste du ha skolhuvudmannens godkännande - detta intygas genom en blankett ifrån Skolverket (se nedan) - samt styrka att du har en lärarexamen, alternativt motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet.

    Blankett: Huvudmannens godkännande - Speciallärarutbildning inom Lärarlyftet HT 24

    Statsbidrag 

    Din huvudman kan söka statsbidrag för att underlätta för dig att delta i Lärarlyftet. Statsbidraget kan till exempel användas till ersättning för resor, kurslitteratur eller ledigt för studier utan löneavdrag. Huvudmannen bestämmer hur bidraget ska användas men du kan självklart föreslå vad det ska användas till.

    Läs mer om statsbidrag på Skolverkets hemsida

  • Mer information

    Webbregistrering HT24

    Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats. Information om registrering och övrig information du behöver skickas ut i ett välkomstbrev från institutionen innan terminsstart.  För att fortsätta redan påbörjade studie måste du också registrera dig på din nästa kurs.

    Reservantagning HT24

    Blir reservantagning aktuell efter att ordinarie ansökningsomgång är avslutad så anslås det här.

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.

    Läs mer om Tillgodoräknande.

    Studera med funktionsnedsättning
    Om du har frågor kring stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med behov av riktat pedagogiskt stöd.

    Läs mer att Studera med funktionsnedsättning.