Specialpedagogiska utmaningar i en skola för alla
Hur kan du som lärare identifiera och hantera specialpedagogiska behov i skolan? I denna fråga ligger skolans ansvar att möjliggöra alla elevers delaktighet och lärande i samverkan med elever, lärare och andra. Kursen tar upp praktiska problem och presenterar vetenskapliga aspekter.
Kursen behandlar hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika perspektiv och olika historiska perioder. Den lyfter fram betydelsen av nationella och internationella styrdokument för alla elevers rätt till delaktighet och lärande. Centrala begrepp som inkludering, delaktighet, tillgänglighet, involvering och stöd diskuteras i relation till skolans och lärarens ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande.
Med utgångspunkt i specialpedagogik som tvärvetenskap belyser kursen såväl historiska synsätt på specialpedagogiska insatser som dagens undervisning, till exempel i digitala miljöer. Vidare belyser kursen hur identifiering och hantering av specialpedagogiska behov kan ske i samverkan med elever, andra lärare, elevers vårdnadshavare samt med andra yrkesgrupper i och utanför skolan. I kursen diskuteras också lärares ansvar för stödinsatser vid behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Dessutom exemplifieras specialpedagogiska dilemman som kan uppstå i lärares arbete.
För dig som är antagen VT2025
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen
Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Kursen behandlar hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika perspektiv och olika historiska perioder. Den lyfter fram betydelsen av nationella och internationella styrdokument för alla elevers rätt till delaktighet och lärande. Centrala begrepp som inkludering, delaktighet, tillgänglighet, involvering och stöd diskuteras i relation till skolans och lärarens ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande.
Med utgångspunkt i specialpedagogik som tvärvetenskap belyser kursen såväl historiska synsätt på specialpedagogiska insatser som dagens undervisning, till exempel i digitala miljöer. Vidare belyser kursen hur identifiering och hantering av specialpedagogiska behov kan ske i samverkan med elever, andra lärare, elevers vårdnadshavare samt med andra yrkesgrupper i och utanför skolan. I kursen diskuteras också lärares ansvar för stödinsatser vid behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Dessutom exemplifieras specialpedagogiska dilemman som kan uppstå i lärares arbete.
-
Kursupplägg
Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Kursens examinerande seminarium samt grupparbete är obligatoriska och kräver komplettering vid frånvaro. Kursen förutsätter närvaro och kräver att studenten aktivt, redan från kursstart, deltar i de olika moment som ingår.
Kursen är indelad i tre perioder för att strukturera ditt lärande. Till varje period finns läsanvisningar och övningsuppgifter så att du ska få stöd för ditt lärande och fördjupa dina kunskaper i specialpedagogik. Kursinnehållet behandlar komplexa frågor där det sällan finns enkla och givna svar. Under seminarier och arbete i grupp (studentarbetslag) ges möjligheter att utveckla den förståelse som lärandemålen förutsätter.
Vårtermin 2023
Kursen ges på halvfart, februari - maj. Undervisningsspråk svenska.Sommartermin 2023
Kursen ges på halvfart, juni – augusti. Undervisningsspråk svenska.Hösttermin 2023
Kursen ges på halvfart, oktober – november. Undervisningsspråk svenska.Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, övningsuppgifter, litteraturstudier och gruppuppgift. All undervisning sker på distans genom plattformen Athena och det digitala mötesprogrammet Zoom .
Undervisning och arbetet i studentarbetslaget syftar till att både förtydliga, fördjupa och komplettera begrepp och perspektiv vilka behandlas i kurslitteraturen. För att fördjupa kunskaperna i specialpedagogik förekommer arbete med instuderingsfrågor, övningsuppgifter och samarbetsinriktade uppgifter på distans. Genom webbplattformen Athena ges all information om kursen.
Ett viktigt inslag i kursen är studentarbetslagen. I studentarbetslagen behandlas föreläsningar och litteratur samt förberedelser inför redovisning av gruppuppgiften. Det är viktigt att varje student tar ansvar för att delta aktivt i diskussionerna, vilket förutsätter deltagande i föreläsningar och inläst litteratur med läsfrågor. Utöver diskussionerna i studentarbetslagen kommer även återkoppling ges av lärare i kursen.
Examination
Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
Närvaro vid examinationsseminarium är obligatoriskt. Kompensation krävs vid frånvaro, i form av skriftlig inlämningsuppgift.
Examinationsformer
Kursen examineras enligt följande:- muntlig och skriftlig redovisning av en gruppuppgift i samband med examinationsseminarium.
- en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit.Examinator
Malin Lönnerblad
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Undervisningen är nätbaserad. Kursdagar publiceras senast en måndad innan kursstart.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistan uppdaterades senast inför vårterminen 2025.
-
Kursrapporter
-
Mer information
Webbregistrering
För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på
OBS! Om du inte registrerat dig senast sista registreringsdag och är nyantagen student förlorar du din plats. Platsen kommer att gå till studenter på reservlistan. Inga undantag görs vid utebliven registrering.
Reservantagningen för vårterminen 2025 påbörjas under vecka 3.
Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:
Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:
Distansundervisning på fristående kurser vid Specialpedagogiska institutionen
Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, lämplig utrustning och en bra uppkoppling.
Mer information om att delta i undervisning på distans hittar du här.Tillgodoräknande
Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Information om hur du ansöker om tillgodoräknande hittas på sidan:
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:
För mer information:
-
Kontakt
Utbildningsadministrationen:
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministrationen:
studentexpedition@specped.su.seKursansvarig:
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig.
Malin Lönnerblad: malin.lonnerblad@specped.su.seStudievägledare:
Är du i behov av riktat pedagogiskt stöd under din studietid eller vill diskutera studieplanering, kontakta då studievägledare:
studievagledare@specped.su.se