Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Speciallärarprogrammet - Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning

Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå för dig som har lärarexamen och som har arbetat minst tre år som lärare efter examen.

Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Som speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning har du fördjupade kunskaper om barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning. Därför kan du skapa goda förutsättningar för dessa barns och elevers språk- och begreppsutveckling. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga kunskapsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:

  • kartlägga kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
  • analysera undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning och undanröja hinder för elevernas kunskapsutveckling inom olika ämnesområden
  • fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning

Inför höstterminen 2024 uppdateras och förnyas Speciallärarprogrammet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.