Disputation om lärare i fritidshems undervisningskunskap
Disputation
Datum:fredag 19 september 2025
Tid:13.00 – 16.00
Plats:Sal 110, Svante Arrhenius väg 21 A
Anneli Hippinen Ahlgren disputerar den 19 september med sin avhandling som behandlar undervisning i fritidshem och visar på växelverkan mellan barnstyrt, situationsstyrt och målstyrt lärande.
Anneli Hippinen Ahlgrens avhandling ”Undervisning och undervisningskunskap i fritidshem. I växelverkan mellan barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning” undersöker hur undervisning och undervisningskunskap i fritidshem kan förstås genom att använda det teoretiska ramverket Pedagogical Content Knowledge (PCK) som analysverktyg. Studien belyser hur lärare i fritidshem väver samman ämneskunskap, pedagogisk kunskap, kontextuell kunskap och läroplanskunskap – och hur dessa omsätts till undervisning i praktiken.
Genom observationer, dokument- och textanalyser studeras både lärarnas planerade undervisning och den spontana interaktionen med barn. Resultaten visar att undervisningen i fritidshem kan beskrivas utifrån tre teman: barnstyrd, där barnens initiativ styr; situationsstyrd, där undervisningen formas i stunden; och målstyrd, där lärarna planerar utifrån tydliga lärandemål. Lärare i fritidshem visas ha kunskap om att själva styra undervisningssituationer samt att möjliggöra för barn att styra undervisningssituationer.
Avhandlingen lyfter också fram samtidighet i lärarnas undervisningskunskap – vilket innebär förmågan att hantera flera undervisningssituationer samtidigt där barnen får möjlighet att välja om det vill ingå som aktörer – och begreppen medskapande och handlingsberedskap, där undervisningen sker tillsammans med barn och kan anpassas snabbt utifrån både barns och lärares initiativ.
Genom att tillämpa PCK som teoretiskt ramverk för analys av lärare i fritidshems undervisning bidrar också avhandlingen till att vidareutveckla den vetenskapliga grunden för att beskriva och analysera undervisning och undervisningskunskap i fritidshem.