Publikationer
Våra forskare och forskarstudenter producerar årligen publikationer i form av avhandlingar, rapporter och vetenskapliga artiklar. Du finner dem genom att söka i det digitala vetenskapliga arkivet DiVA.
DiVA - Digitala Vetenskapliga Arkivet
Sedan 2007 registreras publikationer och vetenskapliga artiklar och avhandlingar i DiVA, Digitala Vetenskapliga Arkivet. DiVA är ett publiceringssystem utvecklat vid Uppsala universitet. Det används för elektronisk registrering, publicering och arkivering av publikationer från 47 lärosäten och forskningsinstitutioner.
Publikationsserier
Publikationsserier knutna till Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och dess föregångare Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap och Individ, omvärld och lärande:
Centrum för barnkulturforsknings skriftserie
Våra avhandlingar
Här listar vi alla tidigare avhandlingar inom respektive barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktiv i kronologisk ordning. Samtliga avhandlingar finns i DiVA.
Avhandlingar i barn- och ungdomsvetenskap
2023
Barn och djur i den karnofallogocentriska ordningen: En barndomsfilosofisk studie i Jacques Derridas tänkande av Anette Kristensson.
2022
I den moraliska periferin: Ungdomskultur, värden och politisk subjektivitet i rurala rumsligheter av Susanna Areschoug.
Mellan policy och praktik: En studie om nyanlända elevers pedagogiska och sociala inkludering i skolan av Denis Tajic.
Subjects of Violence: On Gender and Recognition in Young Men’s Violence Against Women av Hanna Bornäs.
2021
Children's lived rights: The everyday politics of asylum-seeking children av Sandra Karlsson.
Political corrections: Language activism and regimentation among high school youth av Henning Årman.
Youth well-being within the family context: Belief and behavior patterns of Swedish fathers, mothers, and youths av Shahram Mansoory.
2020
Att göra vänskap: En kultursociologisk analys av högstadieelevers sociala relationer av Lina Lundström.
Det dubbla ansvaret: Polisförhör med barn och unga som misstänks för att ha utövat dödligt våld av Ulrika Winerdal.
Do I look white?: Creating community in online safe spaces for racialized youth av Fanny Pérez Aronsson.
Läsande flickor: Läspolitik och det genomlysta subjektet av Sara Andersson.
Spaces of appearance: Intergenerational and interspecies relations in the Anthropocene av Elisabeth Kring.
Whores, hijabs and heart emojis: Affective explorations of aggression against girls online av Kim R. Sylwander.
2019
Det högkänsliga subjektets tillblivelse av Fanny Edenroth Cato.
2018
Konsten att producera lärande demokrater av Linnéa Holmberg.
Öppna världar, slutna rum: Om status och barnkulturpolitik i scenkonstens vardagspraktik av Ylva Lorentzon.
2017
Lived transitions: experiences of learning and inclusion among newly arrived students av Jenny Nilsson Folke.
Talking talent: Narratives of youth sports selection av Magnus Kilger.
2016
Att navigera på en skolmarknad: en studie av valfrihetens geografi i tre skolor av Anna Ambrose.
Drawing the limits: Unaccompanied minors in Swedish asylum policy and procedure av Daniel Hedlund.
Somali-Swedish Girls - The Construction of Childhood within Local and Transnational Spaces av Gunnel Mohme.
Utan given hemvist: Barnperspektiv i den svenska asylprocessen av Lisa Ottosson.
2015
Barns medierade värld: syskonsamspel, lek och konsumtion av Ylva Ågren.
Med önskan om kontroll: Figurationer av hälsa i skolors hälsofrämjande arbete av Karin Gunnarsson.
Playing practices in school-age childcare: An action research project in Sweden and England av Eva Kane.
Sexually exploited youths in the Swedish legal system: Conditions of victimhood av Johanna Lindholm.
Swedish as multiparty work: Tailoring talk in a second language classroom av Anna Åhlund.
2014
Dilemmas in child custody disputes: the child's best interest in courtroom discourse av Henrik Ingrids.
2010
Chatt som umgängesform: Unga skapar nätgemenskap av Jeanette Sjöberg.
2009
Pupils in remedial classes av Anna-Lena Ljusberg.
2008
Ungdomars erfarenheter av emotionell utsatthet under uppväxten av Carin Benjaminson.
Avhandlingar i förskoledidaktik
2023
Galna kameror och barns virtuella bildseende, bildtänkande och filmgörande i förskolan av Maria Olsson.
2022
The Road From Damascus: New Arrival Immigrant Families and The Swedish Preschool av Wiji Bohme Shomary.
2021
(O)ändligt vatten - En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor. av Teresa Elkin Postila.
Language and executive functions in Swedish preschoolers av Signe Tonér.
2020
Barnträdgårdens didaktik: Kontinuitet och förändring i talet om material och arbetssätt i tidskriften Barnträdgården 1918-1945 av Annelie Fredricsson.
A preschool that brings children into public spaces: Onto-epistemological research methods of vocal strolls, metaphors, mappings and preschool displacements av Christine Eriksson.
2019
När förskolan möter neurovetenskap - Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik av Lena Aronsson.
2018
Vilan i förskolan 1910-2013: Visuella material och visuell metodologi av Sofia Grunditz.
Det ansvarsfulla mötet: En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan av Mie Josefson.
2017
Breakdowns, overlaps and ambivalence: an Actor-network theory study of the Swedish preschool curriculum av Emilie Moberg.
2013
Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in…Matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet av Johanna Unga.
Den unika möjligheten - en studie av den svenska förskolemodellen 1968-1998 av Birgitta Hammarström-Lewenhagen.
Uppföljning och utvärdering för förändring: pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan av Ingela Elfström.
2011
Toddlers as social actors in the Swedish preschool av Ingrid Engdahl.
Våra publikationer i DiVA
Senast uppdaterad: 4 april 2025
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen