Aktivitetsbaserat lärande i universitetets ALC-salar

Workshop

Datum: onsdag 25 september 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: ALC rum 37 Campus Albano. Hus 4, våning 2

Hur undervisar du ALC-sal? Vad vinner dina studenter på interaktivt och kollaborativt lärande i just en ALC-sal?

Om kollaborativt lärande där studenter engagerar sig i sitt lärande genom att tänka, diskutera, undersöka och skapa.

Du är universitetslärare och använder redan kollaborativt lärande i din undervisning eller är intresserad av att pröva denna undervisningsmetod. Nu är du nyfiken på hur du kan undervisa i en av universitetets ALC-salar. 

Om workshoppen

Du får en genomgång av och möjlighet att prova på tekniken i en ALC-sal och får också ta del av en rad exempel på olika läraktiviteter som lämpar sig bra i just en ALC-sal.

En av de återkommande frågorna i all utbildning är hur man skapar skapa lärandemiljöer som aktiverar, utmanar och motiverar studenterna. Föreläsningar och textseminarier kan kompletteras med mer interaktiva och kollaborativa arbetsformer där studenterna får tillfälle att arbeta med mer komplexa uppgifter i form av scenarier, fallstudier eller problemområden där teorier och metoder verkligen tillämpas och prövas.

Active learning classroom (ALC) är ett pedagogiskt koncept som bygger på studentaktiverande undervisningsmetoder i en specialutformad lärosal utrustad med runda bord, skrivtavlor och interaktiva bildskärmar. Stockholms universitet har fyra ALc salar i Campus Albano, utrustade med bord för grupparbete och diskussion där studenterna har tillgång till skärmar och whiteboards för samarbete.

I workshoppen får du fördjupa dina kunskaper om ALC och de pedagogiska teorier som ligger till grund för olika typer av kollaborativa undervisningsformer. Läs mer om undervisning i ALC sal på vår resurswebb.

Workshopledare är Linda Barman, lektor i högskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik samt Johan Stymne, utbildningsassistent vid Institutionen för data- och systemvetenskap. Workshoppen hålls på svenska.

Förberedelser     

Läs Owens, D.C., Sadler, T.D., Barlow, A.T., Smith- Walters, C. (2020) Student Motivation from and Resistance to Active Learning Rooted in Essential Science Practices. Research in Science Education 50, 253–277   

Anmälan

Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Workshoppen är inställd

Vi hänvisar istället till den engelskspråkiga varianten av workshoppen som hålls den 23 oktober.

 How to design learning activities in an ALC classroom

 

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 3. Studentcentrerad. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att ta tillvara studenters perspektiv och sätta studenters behov i centrum

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner