Att undervisa i brinnande klimatkris — även universitetslärare är människor
Workshop
Datum: måndag 3 november 2025
Tid: 18.00 – 21.00
Plats: Bacchi Syre, Järntorgsgatan 5, Gamla stan
Klimatkris, krig, desinformation och demokratiskt sönderfall — hur undervisar vi i en värld som brinner?
Stay with the trouble!
Vi samlas för afterwork på Bacchi syre i Gamla stan för att vara i de riktigt jobbiga frågorna, eller det Donna Haraway kallar ”Stay with the trouble!”.
Ibland gnisslar det – exempelvis mellan hur vi undervisar (till exempel om hållbarhet) och hur vi själva lever. Eller mellan idén att vetenskap och utbildning ska lösa hållbarhetskriserna och det faktum att vetenskap och utbildning också varit med om att skapa dem. Många inom akademin plågas av insikter om hållbarhetskrisernas allvar och magnitud och hur samhällsutvecklingen ser ut. Vi är också människor, har kanske barn eller platser som vi älskar, men som är hotade. Det har visat sig att många finner det förlösande och kraftgivande att dela de här upplevelserna.
Målgrupp: Universitets-/högskolelärare
Tid: 3 november från kl 18
Plats: Bacchi Syre i Gamla stan, Järntorgsgatan 5.
Arrangörer: Högskolepedagogiskt skav (en grupp av högskolepedagoger från fyra lärosäten) tillsammans med forskarnätverket Researcers Desk
Anmälan
Du anmäler dig via länken nedan genom att betala 180:-. För det får du (förutom inträde) en Say Cheese Burger med fries (vegansk). Researchers Desk bjuder på en folköl eller en alkoholfri dryck. Begränsat antal platser.
Anmälan till Att undervisa i brinnande klimatkris — även universitetslärare är människor
Träffen ingår i workshopserien Högskolepedagogik i hotfulla tider som handlar om att rusta lärare för en orolig omvärld.
Klimatkris, krig, desinformation och demokratiskt sönderfall — hur undervisar vi i en värld som brinner?
I höst bjuder fyra lärosäten i Stockholmsregionen in till en workshopserie som vill stärka universitetslärare i mötet med samtidens stora utmaningar. Målet: att tillsammans utveckla pedagogik som inte väjer för det svåra, utan rustar både lärare och studenter att tänka kritiskt, hållbart och demokratiskt.
Som lärare och handledare behöver vi förhålla oss till kriser och utmaningar som tornar upp sig i vår omvärld: klimat- och hållbarhetskriser, krig, migration, kriminalitet eller till och med poly-kriser, där olika utmaningar samverkar. Samtidigt behöver vi förhålla oss till kunskapsförakt, desinformation, hot mot universiteten som institutioner, polarisering och diskurser som hotar det demokratiska samtalet, och dessutom teknologier som förstärker sådana tendenser.
Stockholms universitet, KTH, KI och Södertörns högskola arrangerar tillsammans hösten 2025 en serie workshoppar och andra träffar om hur vi i vårt pedagogiska arbete rustar våra studenter att förhålla sig till det som sker. Syftet är att rådslå, dela erfarenheter och impulser från forskning och praktik, samt att finna vägar framåt. Välkommen med din anmälan till respektive tillfälle.
Övriga workshoppar i höst
Att bygga motståndskraft mot vilseledande påverkan
I workshoppen intar vi ett retoriskt perspektiv på myter och tankebanor som strukturerar antaganden och samtal om kriser och samhällsutmaningar. Hur kan vi träna studenter att urskilja, artikulera och problematisera tankestrukturer som är frestande och populära i politik och debatt, men som vilar på bräcklig grund eller leder tänkandet vilse? I denna laborativa workshop med Maria Wolrath Söderberg kommer vi att utgå från exempel som gäller hållbarhet och klimat.
Målgrupp: Universitets-/högskolelärare
Tid: 24 november kl 13-16
Plats: Södertörns högskola.
Begränsat antal platser.
Anmälan till Att bygga motståndskraft mot vilseledande påverkan
Former för undervisning i demokrati och hållbarhet
Vid svenska universitet och högskolor finns stora delar av den samlade vetenskap som ska utveckla våra studenter för yrkeslivet. Här läggs förhoppningsvis också en grund som bidrar till att de ska kunna fungera som samhällsmedborgare och verka för en hållbar utveckling. Om det inte är här i högskoleutbildningen det sker och om inte vi som arbetar här agerar i den riktningen, vem ska då göra det? Viktigt i det sammanhanget är att inte bara vilket ämnesinnehåll studenter får möta i utbildningen, utan också under vilka former det sker. Under workshoppen prövar vi på några metoder och diskuterar kring principer som handlar om att utveckla hållbarhetsundervisning i former som stärker studenterna i stället för att göra att de fastnar i uppgivenhet och vanmakt. En undervisning som kan staka ut riktningar och förhoppningsvis också leda till handlingskraft och aktion. Workshoppen leds av Iann Lundegård och Veronica Flodin, båda från Stockholms universitet.
Målgrupp: Universitets-/högskolelärare
Tid: 15 december kl 13-16
Plats: Stockholms universitet.
Begränsat antal platser.
Anmälan till Former för undervisning i demokrati och hållbarhet
Högskolepedagogisk meritering
Om du vill delta i flera workshoppar samt göra en uppgift har du på flera av lärosätena möjlighet att bli examinerad och få högskolepedagogiska poäng. Kolla med högskolepedagogiken på ditt lärosäte vad som gäller där.
Senast uppdaterad: 1 oktober 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning