Basera din språkundervisning på uppgifter

Workshop

Datum: fredag 22 november 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: Campus Albano, hus 2, plan 2. Lärosal 10

Hur kan du skapa aktiviteter som gör att språkstudenter utvecklar förmågan att kommunicera på målspråket i autentiska situationer? Välkommen till en workshop som tar avstamp i aktuell högskoleinriktad språkdidaktisk forskning.

Workshoppen är till för dig som undervisar i språk vid universitetet och som vill utveckla dina kunskaper om undervisning för att utveckla studenters kommunikativa förmåga tillsammans med kollegor. Vi bjuder in lärare från alla svenska universitet och högskolor att delta. Observera att den här workshoppen endast ges på plats på Stockholms universitet!

 

Om workshoppen

Språklärare vill att studenter genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla förmågan att kommunicera på målspråket i autentiska situationer. Teori och forskning inom andraspråksinlärning pekar på att denna förmåga bygger på att studenter har implicita kunskaper i språket, dvs. kunskaper som är automatiserade och ofta även omedvetna. Vad kan läraren göra för att utveckla studenters implicita språkkunskaper och vilken roll kan explicit undervisning, ofta inriktad på grammatiska strukturer, spela i sammanhanget?

I denna workshop ger vi en introduktion till uppgiftsbaserad språkundervisning (engelska Task-based language teaching, TBLT). Deltagarna får uppleva vad TBLT kan vara genom att själva göra två uppgifter. Vi analyserar de två uppgifterna ur ett teoretiskt perspektiv baserat på fyra kriterier som kan användas för att en aktivitet i klassrummet ska räknas som en uppgift. Vi presenterar även det stöd som finns för att undervisa med uppgifter i språk och diskuterar de utmaningar som det kan innebära, för lärare och studenter. Vi försöker i workshopen visa och förklara potentialen med uppgifter i språkundervisningen som ett sätt att utveckla språkstudenters förmåga att kommunicera i autentiska situationer.   

Workshopsledare är Per Snoder och Oliver Smith vid Institutionen för ämnesdidaktik. Workshoppen hålls på svenska.

Förberedelser

Titta på: Videoklipp där professor Rod Ellis intervjuas om TBLT utifrån frågorna Vad? Varför? Hur?
Ta med: En bild eller en kort text (max 150 ord) som du skulle kunna tänka dig att arbeta med i en kurs.

Anmälan

Workshoppen vänder sig till universitetslärare lärare inom språkämnen. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer.

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner