Presentationsdesign: Gör det lätt att förstå och svårt att glömma
Workshop
Datum: torsdag 7 maj 2026
Tid: 09.00 – 12.00
Plats: Online via Zoom
Vill du att studenterna ska förstå mer under föreläsningen och minnas mer efteråt? Den här workshopen visar hur du bygger presentationer som skärper uppmärksamheten, minskar kognitiv belastning och förstärker lärandet.
Välkommen till en workshop som gör dina presentationer skarpare, tydligare och lättare att minnas. Workshoppen vänder sig till dig som undervisar vid Stockholms universitet.
Om workshoppen
Med utgångspunkt i Cognitive Load Theory och arbetar vi praktiskt med hur du kan anpassa dina presentationer till studenternas arbetsminne. Du lär dig att undvika onödig belastning och att lyfta fram det väsentliga. Med hjälp av motivationsdesign drar du nytta av studenternas inre drivkrafter och skapar en tydlig visuell och retorisk struktur.
Under workshoppen får du:
- En klar förståelse av vad kognitiv belastning är och hur den påverkar lärande.
- Metoder för att minska extern belastning och lägga intern belastning på rätt nivå.
- Verktyg för målgruppsanalys, tillgänglighet och tydlig kommunikationsplanering.
- Strategier för dramaturgi, timing och retorik.
- Praktiska principer för visualisering, grafisk design och kanalanpassning.
- Tips för hur du använder PowerPoint, gratisbilder och generativ AI på ett pedagogiskt sätt.
Workshoppen leds av Jonas Collin, mediepedagog och producent vid Institutionen för data- och systemvetenskap och CeUL och Andreas Jemstedt, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Workshoppen ges på svenska.
Förberedelser
Ta med en presentation du vill utveckla.
Du arbetar med den steg för steg och får stöd i att göra den både mer professionell och mer pedagogiskt effektiv.
Anmäl dig till workshoppen via vår kursportal
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap
Senast uppdaterad: 20 november 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning