Universitetslärarutbildning 1, kompetensutveckling för lärarutbildare
Högskolepedagogisk baskurs avpassad för lärarutbildare med egen lärarutbildning, genomförs med utgångspunkt i högskolepedagogisk och lärarutbildningsdidaktisk forskning samt kollegialt erfarenhetsutbyte.
Kursen riktar sig till universitetslärare som är verksamma inom lärarutbildning och själv genomgått lärarutbildning för F-9 eller gymnasiet, och förutsätter ingen tidigare högskolepedagogisk utbildning. Kursens omfattning motsvarar fem veckors heltidsstudier, motsvarande 7,5 hp högskolepedagogisk utbildning.
Innehåll och upplägg
Kursen består av fem obligatoriska heldags seminarier samt eget arbete. Inför och mellan kursträffarna förväntas deltagarna arbeta med hemarbeten och egna uppgifter. Tänk därför på att avsätta tid för detta.
Kursens innehåll och former fungerar som stöd i det fortlöpande arbetet med det egna kurs-PMet. Ett av kurstillfällena ges online och kursens PM-uppgift görs löpande asynkront under kursens gång. Tanken är att det ska uppstå en fruktbar dynamik mellan högskolepedagogisk och lärarutbildningsdidaktisk litteratur, den egna erfarenheten och det kollegiala utbytet av erfarenhet och kunnande som sker under kursträffarna och i form av kollegial återkoppling på PM-uppgiften.
Efter kursen kan du
Med utgångspunkt i högskolepedagogisk forskning och kollegialt erfarenhetsutbyte kommer du efter avslutad kurs att kunna:
- diskutera och argumentera för den egna synen på lärande
- med utgångspunkt i högskolepedagogiska forskning om gruppers och individers lärande planera, genomföra och utvärdera undervisning
- kommunicera och samarbeta med hjälp av digitala verktyg och diskutera hur dessa kan stödja lärande i högre utbildning
- möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar
- känna till och diskutera förutsättningarna för lärares pedagogiska arbete utifrån relevanta nationella och lokala regelverk samt samhällets mål med den högre utbildningen
- visa ett reflekterande förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna samt till den högre utbildningens värdegrund
Anmälan
Kursen vänder sig till utbildande personal verksamma inom lärarutbildning, primärt anställda vid Institutionen för ämnesdidaktik, och i mån av plats till lärarutbildare vid andra institutioner. Kursen är kostnadsfri för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. När du gjort din ansökan får du en bekräftelse från systemet att den är mottagen. När din ansökan sedan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om plats. Din anmälan är bindande och vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Anmäl dig till kursen via vår kursportal
Våren 2026
Kursstart med självstuder: 19 feb
Kursdagar (alla dagar kl 10─15): 12 mar, 26 mar, 9 apr, 23 apr (online) och 7 maj
Lokal/Hitta till: Kursen ges i huvudsak på campus (näst sista tillfället hålls online). Länk till schema
Språk: Svenska
Kurslitteratur: Meddelas vid kursstart
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kursen ger inte formella kurspoäng och registreras inte i Ladok.
Kursledare: Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare vid institutionen för ämnesdidaktik och Tore Nilsson, universitetslektor vid Institutionen för ämnesdidaktik
Senast uppdaterad: 8 oktober 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning