Universitetslärarutbildning 1 (campus)
Utbildning
Datum: tisdag 24 september 2024
Tid: 00.00
Plats: Kursstart med självstudier, ingen träff
Här möter du en pedagogisk plattform för professionell dialog och reflektion kring universitetslärarrollens förutsättningar och möjligheter i relation till undervisning och lärande.
Kursen förutsätter inte tidigare undervisningserfarenhet eller högskolepedagogisk utbildning och vänder sig till alla lärare vid universitetet.
Innehåll och upplägg
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika områden och förutsätter därför att du deltar i samtliga undervisningstillfällen. Under kursens seminarier och workshoppar diskuterar och reflekterar du tillsammans med dina kurskamrater olika högskolepedagogiska frågor som till exempel:
- Kursdesign, lärande och lärarens roll i högre utbildning
- Undervisning, bedömning och examination samt utvärdering av dessa
- Pedagogisk reflektion och utveckling av undervisning
Mellan kursträffarna läser du kurslitteratur och arbetar med både individuella och gruppuppgifter. Vi varierar arbetsformerna vid kursträffarna och diskuterar de olika formernas pedagogiska potential och utmaningar så att du kan ta ställning till deras användbarhet i din egen praktik. Du formulerar också en personlig reflektion över din syn på undervisning och lärande och ger en formativ återkoppling på två kurskamraters texter.
Kursen består av fem obligatoriska heldagsseminarier på campus, samt tre valfria workshoppar ur CeUL:s workshop-program. Inför och mellan kursträffarna förväntas deltagarna arbeta med hemarbeten och egna uppgifter. Tänk därför på att avsätta tid för detta. Kursen motsvarar 7,5 hp.
Efter kursen kan du
Med utgångspunkt i högskolepedagogisk forskning och kollegialt erfarenhetsutbyte kommer du efter avslutad kurs att kunna:
- diskutera och argumentera för den egna synen på lärande med utgångspunkt i högskolepedagogiska forskning om gruppers och individers lärande planera, genomföra och utvärdera undervisning
- kommunicera och samarbeta med hjälp av digitala verktyg och diskutera hur dessa kan stödja lärande i högre utbildning
- möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar
- känna till och diskutera förutsättningarna för lärares pedagogiska arbete utifrån relevanta nationella och lokala regelverk samt samhällets mål med den högre utbildningen
- visa ett reflekterande förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna samt till den högre utbildningens värdegrund.
Anmälan och anmälningsvillkor
Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med anvisningar hur du slutför din anmälan. Därefter är din anmälan bindande och vid avhopp senare än två veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Hösten 2024
Kursstart med självstuder: 24 sep
Kursdagar (alla dagar kl 10─15): 8 okt, 22 okt, 12 nov, 26 nov, 11 dec
Lokal/Hitta till: Kursen ges på plats, på Campus Frescati och Albano
Språk: Svenska
Kurslitteratur: University Teaching in Focus A learning - centred approach. Edited by Lynne Hunt and Denise Chalmers. Routledge. Finns som E-bok via SUB
Ytterligare lärresurser i form av videor, artiklar och bokkapitel tillkommer i relation till respektive seminarietillfälle och meddelas i samband med kursstart.
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.
Kursledare: Helena Reierstam, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik och Linda Barman, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik
Senast uppdaterad: 9 oktober 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärautbildning