Aktuella workshoppar
Med ett varierat workshop-utbud erbjuder vi möjlighet till kompetensutveckling både för erfarna universitetslärare och för nybörjare.
De workshoppar som är märkta med:
* är workshoppar som riktar sig till dig som går UL1-kursen eller som är ny på undervisning.
** är workshoppar som riktar sig till dig med mer undervisningserfarenhet eller som har en specifik roll.
Workshoppar hösten 2024
September
10 september: Teaching in English—strategies when teaching in a non-native language*
För universitetslärare som undervisar sina ämnen på engelska men inte har engelska som modersmål.
20 september: Encouraging student engagement through interactive lectures*
Skapa förutsättningar för, och uppmuntra studenternas engagemang under dina föreläsningar.
23 September: Att undervisa i språk för heterogena grupper
Hur kan du planera din undervisning för att möta de utmaningar som heterogena undervisningsgrupper i språk kan innebära?
25 September: Aktivitetsbaserat lärande i universitets ALC-salar
För dig som använder kollaborativt lärande i din undervisning eller är intresserad av att pröva denna undervisningsmetod
25 September: Stötta doktoranders skrivande
Hur blir dina doktorander kompetenta forskningsskribenter? Nya perspektiv, idéer och verktyg till din handledning.
Oktober
1 Oktober: Exploring AI text generation for teaching and learning
Perspektiv på möjligheter och begränsningar med AI-genererad text samt praktiska färdigheter för att använda AI-verktyg.
2 Oktober: Variationer av muntlig examination**
För erfarna lärare. Ta del av exempel och pröva tillsammans med andra hur det kan fungera i dina kurser.
3 Oktober: Use the right digital tool for your teaching*
Upptäck digitala verktyg som ökar dina studenters lärande och hur du använder dem i just din kurs.
7 Oktober: Academic Integrity and Artificial Intelligence*
Hur hjälper vi våra studenter att skriva, citera och tänka själva?
9 Oktober: Hur intygar man pedagogiska meriter?**
För dig som är prefekt, studierektor eller har en liknande roll och vill få bättre koll på pedagogiska meriter och hur du enklast sammanställer och skriver fram dessa.
9 Oktober: Gender equity, diversity and equal opportunity in teaching
För och av Stockholm trio. Välkommen lärare och andra intresserade medarbetare från alla discipliner att diskutera hur frågor som rör jämställdhet, mångfald och lika möjligheter behandlas och integreras i läroplaner.
11 Oktober: ABC-metoden för kursdesign**
Välbeprövad metod för kursdesign. Skapa bra struktur och inspirerande läraktivter som stödjer studenters lärande
16 Oktober: Introduktion till Teambaserat lärande**
En metod för aktivt lärande med stor genomslagskraft inom utbildningsämnen så skilda som ekonomi, psykologi, fysik med mera.
16 Oktober: Färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper**
Introduktion till Samverkansinlärning, en pedagogisk modell som hjälper studenter att lyckas med sina studier.
18 Oktober: Hantera AI i språkundervisning
Välkommen till en workshop som tar avstamp i aktuell högskoleinriktad språkdidaktisk forskning.
23 Oktober: Get a hold on AI search tools for teaching and learning
Bli bättre rustad för att ta välgrundade beslut om hur AI-verktyg används och integreras i din forskning och undervisning.
23 Oktober: How to design learning activities in an ALC classroom
Lär dig använda både studentaktiverande undervisningsmetoder och tekniken i universitetets nybyggda ALC-salar.
November
5 November: Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms
För dig som ansvarar för bedömning av pedagogiska meriter. Träna på autentiskt material och diskutera hur pedagogisk skicklighet styrks.
8 November: Pedagogiska principer i praktiken*
Träna färdigheter som ökar studenters lyssnande och lärande vid dina seminarier.
13 November: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering*
Att kunna redigera är den superkraft som ger dig total kontroll över din videoproduktion. Du kommer att kunna kommunicera effektivare och mer professionellt med dina studenter, och du kommer att kunna planera dina filmer bättre.
14 November: Seminariet som undervisningsform*
Hur organiserar och leder du ett bra seminarium där dina studenters lärande är i fokus?
20 November: Kunskap och bildning för en hållbar värld– inkludera hållbar utveckling i din undervisning
Utveckla undervisning som främjar en hållbar ekologisk, ekonomisk och social framtid.
21 November: Ethics of AI tools for teaching and learning
Hur kan vi balansera riskerna och fördelarna med att integrera AI i vår undervisning?
22 November: Basera din språkundervisning på uppgifter
Skapa aktiviteter som gör att språkstudenter utvecklar förmågan att kommunicera på målspråket i autentiska situationer.
27 November: Strategies for successful supervision*
Att handleda studenter är en utmanande uppgift. Inspiration, verktyg och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor.
28 November: Peer learning for student engagement*
Använd kamratgranskning för engagemang och bedömning. Workshoppen ges på engelska för lärare och kursledare.
December
2 December: Athena som pedagogiskt verktyg
Hur Athena kan bli tydlig och stringent samt mer transparent för studenterna. Inspiration och möjlighet att själv pröva Athenas möjligheter.
6 December: Examinera i AI-tider**
Utmaningar som kommer med AI och möjliga lösningar för att möta dagens behov av varierad och kontinuerlig bedömning.
Workshoppar våren 2024
Januari
24 januari kl. 13—16: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) **
Lär dig använda både studentaktiverande undervisningsmetoder och tekniken i universitetets ALC-salar.
30 januari kl. 9—12: Using AI tools to generate and work with text
Perspektiv på möjligheter och begränsningar med AI-genererad text samt praktiska färdigheter för att använda AI-verktyg.
31 januari kl. 13—16: Konsten att undvika plagiering
Lär dig upptäcka tendenser till plagiering i ett tidigt skede och hur du hjälper studenter rätt i sina studier.
Februari
6 februari kl. 9—12: Encouraging student engagement through interactive lectures*
Skapa förutsättningar för, och uppmuntra studenternas engagemang under dina föreläsningar.
7 februari kl. 9—12: Teaching in English—strategies when teaching in a non-native language*
För universitetslärare som undervisar sina ämnen på engelska men inte har engelska som modersmål.
12 februari kl. 13—16: Hantera kontroversiella och känsliga frågor i undervisningen
Undervisning berör ibland politiskt kontroversiella och känsliga frågor, något kan vara utmanande att hantera som lärare. Vilka strategier och verktyg finns för att hantera dessa situationer?
15 februari kl. 13—16: Hjälp dina studenter fylla på ordförrådet
Hur undervisar du för att dina studenter ska kunna bygga ett tillräckligt stort receptivt och produktivt ordförråd?
21 februari kl. 13—16: Att läsa kreativt och kollektivt
Utforska hur lästekniker påverkar förståelsen, så att du bättre kan stödja dina studenter.
Mars
5 mars kl. 9—12: Use the right digital tool for your teaching*
Verktyg som du kan använda i ditt klassrum och hur du kan införliva dem i din undervisning och dina kurser.
12 mars kl. 9—12: Skriv din pedagogiska portfölj**
För dig som vill skapa en ny pedagogisk meritportfölj alternativt utveckla den du redan har.
15 mars kl. 9—12: Effektiv och rolig uttalsundervisning
Varför är det så svårt med ljudsystemet för våra studenter, och hur kan vi bäst hjälpa dem med uttal?
19 mars kl. 9—12: Leveraging AI tools for efficient information search
Bli bättre rustad att ta välgrundade beslut om hur AI-verktyg används och integreras i din forskning och undervisning
21 mars kl. 9—12: How to use student feedback to improve your course**
Det är obligatoriskt att ge studenter möjlighet att utvärdera kurserna de deltar i, men vad gör vi med informationen?
April
8 april kl. 9—12: Bedömning av språkfärdighet
Hur kan du arbeta med bedömning av språkstudenters muntliga och skriftliga språkfärdigheter?
11 april kl. 9—12: Seminariet som undervisningsform*
För dig som vill utveckla nya eller befintliga seminarier i din undervisning.
16 april kl. 9—12: Generating Images with AI Tools
Perspektiv på potentialen hos AI-genererade bilder och kunskap om hur du använder dessa verktyg
18 april kl. 9—12: Widening participation and inclusive teaching in higher education
Utveckla inkluderande kursdesign. Hur vi tillgodoser olika behov och hur olika bakgrund blir en tillgång i undervisning.
19 april kl. 9—12: Use peer review as a tool for student engagement and assessment
Använd kamratgranskning för engagemang och bedömning.
24 april kl. 9—12: Muntlig examination—bedömningsformen i ropet**
Ta del av exempel och pröva tillsammans med andra hur det kan fungera i dina kurser.
25 april kl. 9—12: Glappet — undervisa nya studenter till att bli självständiga inlärare*
Bidra till att minska avhopp och öka genomströmningen på dina kurser. Stöttande undervisning som överbrygger glappet.
26 april kl. 9—12: Examine your students with efficient, sustainable, and reliable assessment methods
Discover new possibilities for examining your students with the digital support systems offered by Stockholm University.
30 april kl. 9—12: Testbaserat lärande och att generera flervalsfrågor med AI
Ett effektivt redskap för att främja långsiktigt lärande i online-kurser. Lär dig formulera bra frågor och återkoppling.
Maj
6 maj kl. 9—12: Vässa din presentationsteknik — en workshop i två delar
Ta kontroll över det du förmedlar ordlöst, i din lärosal eller inför dina kollegor. OBS! förutsätter inlämning av förberedande workshop-uppgift senast 2 april.
8 maj kl. 9—12: Skapa funktionella betygskriterier**
Med utgångspunkt i deltagarnas kursmaterial och konkreta exempel utvecklar vi kursmål, examination och betygskriterier.
16 maj kl 13—16 Strategies for successful supervision
Att handleda studenters uppsatser och examensarbeten är en utmanande uppgift och det finns många fallgropar att se upp för. Inspiration, verktyg och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor.
28 maj kl. 9—12: Ethics of AI tools for teaching and learning
Hur kan vi balansera riskerna och fördelarna med att integrera AI i vår undervisning? Vi utforskar etiska överväganden vid införandet av AI-verktyg i högre utbildning och hur man kan mildra potentiella skador.
Senast uppdaterad: 21 augusti 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning