Stockholms universitet

Forskningsprojekt Kamratsamspel i förskoleklass och på högstadiet

Det här projektet syftar till att öka kunskapen om barn och ungas interaktiva samspel i skolan och i förskolan.

Vi vill förstå hur de bygger allianser, inkluderar samt exkluderar varandra i jämnåriga umgängen. Dessutom vill vi analysera barn och ungas språkbruk i interaktivt samspel samt intervjua dem som berättar om tidigare kränkningsupplevelser.

Projektet ska öka kunskap som kan skapa utbildningsprogram baserade på ”vardagsnära” perspektiv barn och unga i kränkande situationer. Resultaten från projektet ska ligga till grund för utveckling av utbildningsprogram via Stiftelsen Friends.

Projektbeskrivning

Studien är etnografisk där två doktorander under ca ett års tid vistas i en skola och i en förskola när de samlar in sina data. Projektet ingår inom forskningsområdet Barn och ungdomar i utsatta livssituationer, inriktning Kränkningar i skolor, förskolor och på nätet.

Förutom professor Ann-Christin Cederborg så arbetar också Rickard Jonsson och Lucas Gottzén i projektet tillsammans med doktoranderna Lina Lundström och Mari Kronlund.

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ann-Christin Cederborg

Professor emerita

Psykologiska institutionen
Ann-Christin Cederborg Foto: Psykologiska institutionen/HB

Medlemmar

Mari Kronlund Rimfors

Doktorand

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Mari Kronlund

Mer om projektet