Stockholms universitet

Forskningsprojekt När chefen kommer och går på beställning

En ny chef kliver in genom dörren på jobbet, utan kännedom om medarbetare, organisationskultur eller historik och ska leda ett utvecklingsarbete under ett halvår utan egen framtid i verksamheten. Detta är ett allt vanligare scenario idag, där konsulter utgör en växande del av arbetskraften. Men hur funkar det när till och med chefen är där tillfälligt?

Kvinna håller i ett sammanträde.
Foto: Michael Erhardsson

Det här avhandlingsprojektet handlar om ledarskap och styrning med hjälp av interimschefer. En interimschef är en tillfälligt inhyrd extern konsult som tar sig an en chefsposition under cirka 6–12 månader för att genomföra förändringar, hantera kriser eller täcka upp vakanser. Hur är det möjligt för interimscheferna att under de här premisserna bidra till lärande och förändring i sina kundorganisationer?

Avhandlingen adresserar således en del av de nya villkoren för organisationer i det snabbrörliga arbetslivet och mer specifikt; hur anlitandet av interimschefer skapar villkor för ledarskap och lärande i organisationer.

Projektet är indelat i tre delstudier:

  1. Den första delstudien (se länk till publicerad artikel) innefattar en litteraturöversikt på den forskning som gjorts om interimschefer under hela 2000-talet. Denna kunskap analyseras sedan utifrån teorier om organisatoriskt lärande, för att ringa in kunskapsläget och peka på möjlig fortsatt forskning.
  2. Den andra delstudien fokuserar på interimschefens position på gränsen mellan att vara en insider och en outsider. Vad innebär den här gränspositionen för möjligheten att bidra till förändring på arbetsplatsen?
  3. Den tredje delstudien kommer rikta in sig på interimsstyrning, det vill säga hur organisationer styr sin verksamhet genom anlitandet av interimschefer.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Viktoria Rubin

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
VR vid brun dörr

Medlemmar

Jon Ohlson, huvudhandledare

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Publikationer