Forskningsprojekt Project scoping for Sustainable Digital Tools aiding Teen Mental Health

Detta banbrytande projekt förenar ledande universitet i syfte att förbättra tonåringars psykiska hälsa. Vi utnyttjar en rad olika typer av data för att skapa digitala och inkluderande verktyg som kan stötta unga.

Två glada flickor sitter vid ett bord och tittar på samma mobiltelefon.
Foto: Daria Petrenko/Mostphotos.

I ett spännande samarbete banar ledande universitet väg för ett projekt som syftar till att utveckla digitala verktyg specifikt avsedda för att stödja tonåringars psykiska hälsa. Genom att utnyttja en rik mångfald av data strävar initiativet efter att skapa inkluderande tekniska lösningar som tillgodoser unga människors unika behov.

Detta projekt syftar inte bara till att överbrygga gapet i nuvarande system för psykiskt stöd. Vi skapar också en banbrytande ny ansats till digitala hälsolösningar. Med fokus på inkludering och tillgänglighet har forskningen potential att revolutionera hur vi stödjer tonåringars mentala välbefinnande över hela världen, genom att erbjuda dem skräddarsytt stöd som är tillgängligt digitalt.

Projektbeskrivning

Detta forskningsinitiativ, lett av Karolinska institutet i samarbete med KTH, Stockholms universitet och University College London, fokuserar på utvecklingen av hållbara digitala verktyg anpassade för att förbättra tonåringars psykiska hälsa. Genom att erkänna den kritiska luckan i nuvarande digitala interventioner, som ofta saknar inkludering och misslyckas med att adressera tonåringars mångsidiga behov, syftar detta projekt till att utnyttja spetsteknologi och ett brett spektrum av data för att skapa tillgängliga, effektiva lösningar för psykiskt stöd.

Projektets mål är noggrant utformade, med början i en omfattande litteraturöversikt för att identifiera begränsningarna hos befintliga verktyg. Detta följs av en ambitiös datainsamlingsfas som syftar till att fånga tonåringars varierade erfarenheter och behov, för att säkerställa att de utvecklade verktygen verkligen är inkluderande. Projektets kärna ligger i den innovativa utvecklingen av digitala verktyg, informerade av de insikter som samlats in, för att erbjuda skräddarsytt stöd till tonåringar. Effektiviteten av dessa verktyg kommer att noggrant utvärderas genom pilottester, med fokus på användbarhet, tillgänglighet och deras inverkan på psykisk hälsa.

Förväntade resultat inkluderar en djupare förståelse för de nuvarande bristerna i digitalt stöd för tonåringars psykiska hälsa, skapandet av inkluderande verktyg som tillgodoser tonåringars mångsidiga behov och preliminära bevis på dessa verktygs effektivitet i att stödja mentalt välbefinnande. Dessa resultat förväntas ha djupgående implikationer för framtida forskning och policy, vilket betonar nödvändigheten av att inkludera mångfald och inkludering i utformningen av digitala interventioner för psykisk hälsa.

Detta projekt syftar inte bara till att överbrygga klyftan i digitalt stöd för tonåringars psykiska hälsa utan sätter också ett prejudikat för framtida forskning inom området. Det belyser vikten av innovativa, datadrivna lösningar för att ta itu med komplexa psykiska hälsoutmaningar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Simon Hacks

Profile_SHacks