Forskningsprojekt Skolprestationer - faktorer förknippade med studieresultat i grundskolans senare år
Mitt forskningsprojekt som doktorand handlar om att beskriva och analysera skolresultat i grundskolans senare år, främst årskurs 9, mellan 2010-2020. Ett mål med projektet är att hitta faktorer som kan förklara skolresultaten.
Med skolresultat åsyftas i denna kontext betyg, nationella prov- och PISA-resultat. De datakällor jag använder i projektet är aggregerade skol- och kommundata från Skolverkets databas, individdata från UGU-databasen (utvärdering genom uppföljning), samt individdata från PISA. De faktorer jag har undersökt socioekonomisk status (SES), migrationsbakgrund, kognitiva förmågor, icke-kognitiva förmågor, lärarkompetens, samt geografisk position. Några av delstudierna lägger mer vikt vid vissa faktorer, men SES finns med i alla. Forskningsfrågorna gäller hur dessa faktorer kan förklara skolresultaten under det senaste decenniet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Björn Boman
Forskare
Medlemmar
Stefan Ekekrantz, huvudhandledare