Stockholms universitet

Forskningsprojekt Säger bilden mer än tusen ord?

Visuella modeller som diagram och flödesscheman är populära verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Men hur väl förstår elever modellerna? Och hur kan undervisning utformas så att modellerna blir till hjälp i elevernas lärande? Det är frågor vi går till botten med i det här projektet.

Projektbeskrivning

Syftet med forskningsprojektet Säger bilden mer än tusen ord? – Att lyfta fram visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen är att utveckla kunskap om hur elever förstår flödesscheman och plotdiagram, som är två vanligt förekommande visuella representationer i samhällskunskap. Inom ramen för projektet undersöker vi också hur undervisningen kan utformas för att skapa möjligheter för elever att utveckla sin visuella litteracitet i samhällskunskap.

Visuella representationer används ofta i samhällskunskapsundervisning för att illustrera och förtydliga komplexa strukturer och fenomen. Både lärares erfarenheter och tidigare forskning visar dock att elever ofta har svårt att tolka och förstå de visuella representationer som används i undervisningen. Detta innebär att elever riskerar att gå miste om stora, ofta centrala, delar av det som lärs ut. Detta gäller både i läromedel, i nyhetsflöden och i andra media. Detta kan i sin tur kan utgöra ett problem i relation till skolans och samhällskunskapsämnets medborgarbildande uppdrag.

Elevers förståelse och erfarenhet av visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen är ett outforskat område inom samhällskunskapsdidaktik. Därför är det angeläget att undersöka detta vidare. För samhällskunskapslärare, på flera olika skolstadier, kan den kunskap som utvecklas i projektet användas för att planera, genomföra och utvärdera sin undervisning.

Studien genomförs med hjälp av Learning study som undervisningsutvecklande forskningsansats, både i grundskolan och på gymnasiet. Forskare och lärare arbetar tillsammans i projektet för att utforma, pröva och utvärdera undervisning i iterativa cykler. För design och analys används fenomenografi, variationsteori och praktikteoretisk analys. Projektet genomförs inom ramen för Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS), en miljö för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning som etablerats i samverkan mellan Stockholms universitet och en rad skolhuvudmän. Genom projektet prövas och utvecklas STLS som gemensam forskningsmiljö för huvudman och lärosäte, bland annat genom att göra det möjligt för lärarstuderande att skriva sitt självständiga arbete inom ramen för forskningsprojektet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ann-Sofie Jägerskog

Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik

Institutionen för ämnesdidaktik
Ann-Sofie Jägerskog

Malin Tväråna

Forskare, Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Malin Tväråna

Medlemmar

Jenny Rosengren

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
Jenny Rosengren Stockholm University

Maria Larsson

Lärare

Kunskapsskolan, Gävle
Maria Larsson

Marie Losciale

Lärare

Äppelviksskolan var, Stockholm

Mattias Björklund

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Mattias

Max Strandberg

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Max Strandberg lärare och fil. dr i didaktik

Patrik Gottfridsson

Lärare

Äppelviksskolan, Stockholm

Per Sahlström

Lärare

Eriksdalsskolan, Stockholm
Per Sahlström

Robert Kenndal

Filosofie licentiat, lärare

Tumba gymnasium
Robert Kenndal

Sabina Lantto

Lärare

Järla skola, Stockholm

Sara Carlberg

Lärare

Midsommarkransens gymnasium
Sara Carlberg

Therese Juthberg

Lärare

Eriksdalsskolan, Stockholm
Therese Juthberg

Publikationer

Nyheter

Mer om projektet