Forskningsprojekt Säger bilden mer än tusen ord?
Visuella modeller som diagram och flödesscheman är populära verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Men hur väl förstår elever modellerna? Och hur kan undervisning utformas så att modellerna blir till hjälp i elevernas lärande? Det är frågor vi går till botten med i det här projektet.
Projektbeskrivning
Syftet med forskningsprojektet Säger bilden mer än tusen ord? – Att lyfta fram visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen är att utveckla kunskap om hur elever förstår flödesscheman och plotdiagram, som är två vanligt förekommande visuella representationer i samhällskunskap. Inom ramen för projektet undersöker vi också hur undervisningen kan utformas för att skapa möjligheter för elever att utveckla sin visuella litteracitet i samhällskunskap.
Visuella representationer används ofta i samhällskunskapsundervisning för att illustrera och förtydliga komplexa strukturer och fenomen. Både lärares erfarenheter och tidigare forskning visar dock att elever ofta har svårt att tolka och förstå de visuella representationer som används i undervisningen. Detta innebär att elever riskerar att gå miste om stora, ofta centrala, delar av det som lärs ut. Detta gäller både i läromedel, i nyhetsflöden och i andra media. Detta kan i sin tur kan utgöra ett problem i relation till skolans och samhällskunskapsämnets medborgarbildande uppdrag.
Elevers förståelse och erfarenhet av visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen är ett outforskat område inom samhällskunskapsdidaktik. Därför är det angeläget att undersöka detta vidare. För samhällskunskapslärare, på flera olika skolstadier, kan den kunskap som utvecklas i projektet användas för att planera, genomföra och utvärdera sin undervisning.
Studien genomförs med hjälp av Learning study som undervisningsutvecklande forskningsansats, både i grundskolan och på gymnasiet. Forskare och lärare arbetar tillsammans i projektet för att utforma, pröva och utvärdera undervisning i iterativa cykler. För design och analys används fenomenografi, variationsteori och praktikteoretisk analys. Projektet genomförs inom ramen för Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS), en miljö för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning som etablerats i samverkan mellan Stockholms universitet och en rad skolhuvudmän. Genom projektet prövas och utvecklas STLS som gemensam forskningsmiljö för huvudman och lärosäte, bland annat genom att göra det möjligt för lärarstuderande att skriva sitt självständiga arbete inom ramen för forskningsprojektet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ann-Sofie Jägerskog
Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik
Malin Tväråna
Forskare, Lektor
Medlemmar
Jenny Rosengren
Doktorand
Marie Losciale
Lärare
Mattias Björklund
Universitetslektor
Max Strandberg
Universitetslektor
Patrik Gottfridsson
Lärare
Per Sahlström
Lärare
Robert Kenndal
Filosofie licentiat, lärare
Sabina Lantto
Lärare
Sara Carlberg
Lärare
Therese Juthberg
Lärare