|
HT2025 |
TERMINSDEL A: |
TERMINSDEL
B: |
TERMINSDEL
C: |
TERMINSDEL D: |
|
|
mån 1/9 - ons 1/10 |
tor 2/10 - fre 31/10 |
mån
3/11 - mån 1/12 |
tis 2/12 - fre 16/1 |
|
|
vecka 36 - 40 |
vecka 40 - 44 |
vecka
45 - 49 |
vecka 49 - 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GRUNDNIVÅ - Bachelor's (first) level: |
|
|
|
|
|
|
Kandidatprogram i miljövetenskap /fristående
kurs |
|
|
|
|
|
|
År 1 |
Miljövetenskap |
Matematiska metoder för naturvetare * |
|
|
termin 1 |
(Environmental Science) |
(Mathematical Methods for Natural Scientists) |
|
|
|
MI2007 15 hp SWE |
MM2004 15 hp SWE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
År 2 |
Grundkurser inom respektive inriktning. |
|
|
termin 3 |
Kemi 15 hp/biologi 30 hp/geovetenskap 30 hp* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
År 3 |
Valbara miljökurser 30 hp |
|
|
termin 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valbara /valfria/fristående kurser |
|
|
|
|
|
|
|
|
Introduction to Environmental Chemistry |
|
|
|
|
|
|
(Introduktion till miljökemi) |
|
|
|
|
|
|
KZ4007 15 hp ENG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Climate Change Solutions |
|
|
|
|
|
|
(Att motverka klimatförändringen) |
|
|
|
|
|
|
MI2006 7,5 hp 50%
studietakt/pace of study ENG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AVANCERAD NIVÅ - Master's (second) level: |
|
|
|
|
Kurspaket miljö och hälsa/fristående
kurser |
|
|
|
|
|
|
Miljö och hälsa |
Miljöskyddsteknik |
|
|
Termin 1 |
(Environment and Health) |
(Environmental Technology) |
|
|
|
MI7009 15 hp SWE |
|
MI8011 15 hp SWE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masterprogram i miljö- och hälsoskydd /fristående kurser |
|
|
|
|
|
År 1 |
Miljö och hälsa |
Miljöskyddsteknik |
|
|
termin 1 |
(Environment and Health) |
(Environmental Technology) |
|
|
|
MI7009 15 hp SWE |
|
MI8011 15 hp SWE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
År 2 |
Valbara kurser 15 hp + valfria kurser 15 hp |
|
|
termin 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Master’s Programme in Environmental Science:
Atmosphere-Biogeochemistry-Climate /freestanding courses |
|
|
År 1 |
Large Scale Challenges to the Climate and the
Environment |
Data Analysis: Tools for Environmental Scientists |
Atmosphere-Biogeosphere-Climate Change |
|
|
termin 1 |
(Storskaliga utmaningar för klimat och
miljö) |
(Dataanalys: Verktyg för miljövetare) |
(Atmosfär, biogeosfär och klimatförändringar) |
|
|
|
MI7031
7,5 hp ENG |
MI7032 7,5 hp ENG |
MI7016 15 hp ENG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
År 2 |
Självständigt arbete 60 hp/
Självständigt arbetes 45 hp + 15 hp valfria kurser/Valfria kurser 30 hp |
|
|
termin 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Master’s Programme in Environmental Science:
Environmental Toxicology and Chemistry /freestanding courses |
|
|
År 1 |
Large Scale Challenges to the Climate and the
Environment |
Data Analysis: Tools for Environmental Scientists |
Pollution Dynamics |
Contaminant Analysis |
|
|
termin 1 |
(Storskaliga utmaningar för klimat och
miljö) |
(Dataanalys: Verktyg för miljövetare) |
(Föroreningsdynamik) |
(Analys av föroreningar) |
|
|
|
MI7031
7,5 hp ENG |
MI7032 7,5 hp ENG |
MI7028 7,5 hp ENG |
MI7019 7,5 hp ENG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
År 2 |
Självständigt arbete 60 hp/ Självständigt
arbetes 45 hp + 15 hp valfria kurser/Valfria kurser 30 hp |
|
|
termin 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valbara /valfria/fristående kurser |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Decision-making and
environmental risks (Beslutsfattande och miljörisker) |
Problem solving for a sustainable transition |
|
|
|
|
(Problemlösning för en hållbar omställning) |
|
|
|
|
MI8025 7,5 hp, ENG |
MI8019 15hp ENG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Master's Programme in Transdisciplinary Studies of
Climate, Environment, and Energy (TRACEE) |
|
|
År 1 |
Climate, Environment, and Energy – a Transdisciplinary
Perspective |
|
|
termin 1 |
(Klimat, miljö och energi – ett transdisciplinärt
perspektiv) |
|
|
|
MI7030
30 hp ENG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HT2025 |
TERMINSDEL A: |
TERMINSDEL B: |
TERMINSDEL C: |
TERMINSDEL D: |
|
|
mån 1/9 - ons 1/10 |
tor 2/10 - fre 31/10 |
mån
3/11 - mån 1/12 |
tis 2/12 - fre 16/1 |
|
|
vecka 36 - 40 |
vecka 40 - 44 |
vecka
45 - 49 |
vecka 49 - 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* ansvarig institution annan än Institutionen
för miljövetenskap |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|