Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Psykolingvistiska perspektiv på tvåspråkighet och andraspråksinlärning

Kursen syftar till att ge kunskaper om tvåspråkighet från ett psykolingvistiskt, neurolingvistiskt och kognitivt perspektiv.

Kursen fokuserar på några av de mest centrala frågorna inom fältet tvåspråkighet från ett psyko- och neurolingvistiskt perspektiv, så som startålderns roll vid språktillägnande, frågan om slutbehärskning, tvärspråkligt inflytande, samt individuella skillnader. Dessa frågor kommer att behandlas utifrån aktuella teoretiska modeller för tvåspråkig språkrepresentation och språkprocessning.

Kursen undersöker även förhållandet mellan språk och kognition samt ger en orientering i metoder inom psyko-/neurolingvistisk tvåspråkighetsforskning.

Kursen ges på engelska och du hittar all information om kursen på den engelska sidan:

The Psycholinguistics of Bilingualism and Second Language Acquisition

  • Kursupplägg

    Undervisning

    • Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
    • Närvaron är obligatorisk. Fullgörandet av obligatoriet utgör krav för att studenten ska få delta i efterföljande skriftlig examination.
    • Undervisningen sker på engelska.

    Viktig studieinformation

    Viktig studieinformation (Svefler 2024-08-19) (273 Kb)

    Examination

    Se kursplanen.

    Betygskriterier

    Observera att betygskriterier kan uppdateras fram till kursstart. 

    Betygskriterier CT7141, gäller från VT23 (127 Kb)

    Examinator

    VT25 Examinatorer Institutionen för svenska och flerspråkighet (128 Kb)

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kontakt

    Studievägledning och -administration: Tvåspråkighet