Masterprogram i typologi och språklig mångfald
I masterprogrammet i typologi och språklig mångfald får studenten fördjupa sina språkvetenskapliga kunskaper – i studiet av språkliga strukturer ur ett tvärspråkligt perspektiv. Mer specifikt sker studierna inom de fält som är relaterade till språktypologi och språklig diversitet.
Programmet ger djupgående kunskaper och färdigheter inom området typologi och språklig mångfald, och ger behörighet till utbildning på forskarnivå i lingvistik. Det kan också tjäna som grund för ett kommande arbetsliv där en god förståelse för språklig mångfald, strukturella likheter och skillnader mellan språk är särskilt relevanta.
Tyngden i programmet läggs vid att studenten ska utveckla metodologiska färdigheter, ett vetenskapligt förhållningssätt samt förmåga till självständig analys.
Kapaciteten att kunna kommunicera sitt arbete både skriftligt och muntligt övas upp genom projektuppgifter och seminariepresentationer.
Programmet ger viss möjlighet till breddning, till exempel inom specifika språk – metodologiskt eller färdighetsmässigt – genom de 22,5 hp som är valfria.
Undervisningsspråket är engelska.
-
Programöversikt
Studiegången omfattar fyra terminers heltidsstudier (120 hp) och består av obligatoriska kurser (97,5 hp) inklusive examensarbete för masterexamen (30 hp) och valfria kurser (22,5 hp).
Terminerna 1‒3 innefattar normalt fyra delkurser om 7,5 hp.
Valfria kurser väljs i samråd med programansvarig för att säkerställa att kurserna är av relevans för utbildningen.
Examensarbetet för masterexamen utgör en termins arbete om 30 hp. Programmet erbjuder också möjlighet att efter två terminer avsluta studierna med filosofie magisterexamen med ett examensarbete som utgör 15 hp.
Kurser kan ges på campus eller helt eller delvis på distans enligt angivelse för respektive kurstillfälle.
För specificerade behörighetskrav för de i masterprogrammet ingående kurserna, se respektive kursplan.
År 1
Höstterminen:
Språktypologi, 7,5 hp
Språket i bruk, 7,5 hp
Vetenskaplighet och forskningsetik, 7,5 hp
Språkteori och metod, 7,5 hpVårterminen:
Fältlingvistik, 7,5 hp
Statistik för språkvetare, 7,5 hp eller motsvarande
Valfria kurser om totalt 15 hp
(väljs i samråd med programansvarig lärare)År 2
Höstterminen:
Teman i språktypologi, 7,5 hp
Aktuell forskning i språklig mångfald, 7,5 hp
Avancerad akademisk engelska, 7,5 hp
Valfria kurser om totalt 7,5 hp
(väljs i samråd med programansvarig lärare)Vårterminen:
-
Så ansöker du
Ansök via antagning.se mellan 15 mars och 15 april.
Som en del av din ansökan kommer du att behöva ladda upp följande dokument:
- Kandidatuppsats
- Meritblankett – Application Summary Sheet (1516 Kb)
Om din behörighetsgivande utbildning är från universitet utanför Sverige kan du behöva ladda upp diplom och/eller intyg för dessa.
-
Mer information
Mål
Examen
Programmet leder till filosofie masterexamen inom huvudområdet lingvistik, med möjlighet till etappavgång för filosofie magisterexamen inom huvudområdet lingvistik.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
Studentern ska kunna:
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
-
Kontakt