Riskbedömning och kemikalielagstiftning
Den här kursen fördjupar sig i riskbedömningens regelverk, presenterar grundläggande termer och begrepp samtidigt som den klargör det allmänna tillvägagångssättet för att minska riskerna med kemikalieexponering.
Omfattande utvärdering och hantering av kemikalier kräver en förståelse för toxicitet, miljöegenskaper, exponering och de vetenskapliga principer som påverkar beslutsfattande.
Viktiga ämnen som tas upp inkluderar:
- Identifiera egenskaper som klassificerar en kemikalie som "farlig".
- Att skilja mellan fara och risk.
- Fastställande av nödvändiga data för att utvärdera faran och risken med en kemikalie.
- Lokalisera information om kemikaliers faror och risker.
- Utforska riskhanteringen av kemikalier på nationell, regional och global nivå.
Kursen ger en översikt över regelverken i EU och globalt (t.ex. REACH, CLP, Stockholmskonventionen, växtskyddsmedelsförordningen, biocidförordningen, och vattendirektivet), i syfte att göra studenterna bekanta med hur kemikalier regleras och ge en förståelse för viktiga intressenter. Kursen introducerar de processer som är involverade i kemikalieriskbedömning: farobedömning, exponeringsbedömning och riskkarakterisering. Genomgående betonas vilka typer av data och metoder som används vid bedömningen och hur dessa data och metoder granskas och viktas i processen.
Kursen använder en blandning av undervisningsmetoder, inklusive föreläsningar och seminarier, och använder verkliga exempel för att belysa komplexiteten i kemikaliereglering. Det individuella projektet, där eleverna kritiskt analyserar en kemikalieriskbedömning, erbjuder praktisk erfarenhet. Tidigare fallstudier omfattade begränsningsbedömningar från REACH-förordningen, CLP-klassificeringar och PBT-bedömningar från Stockholmskonventionen. Studenterna har i uppdrag att undersöka resultatet och underlaget för kemikalieriskbedömningarna, de resulterande regulatoriska åtgärderna och jämföra dessa med bedömningar utförda av andra expertgrupper.
Feedback från tidigare studenter understryker kursens framgång:
- "Vi lärde oss, vi skrattade och vi kände oss bekväma att ställa frågor och diskutera."
- "Jag gillade allt, speciellt seminarierna."
- "Fantastisk användning av olika undervisningsmetoder, supermotiverande och uppmuntrande och stödjande."
- "En otroligt stödjande och hjälpsam inlärningsatmosfär fanns under hela kursen till nytta för alla!"
- "Projekt från verkligheten."
För dig som är antagen VT2025
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen
Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Omfattande utvärdering och hantering av kemikalier kräver en förståelse för toxicitet, miljöegenskaper, exponering och de vetenskapliga principer som påverkar beslutsfattande.
Viktiga ämnen som tas upp inkluderar:
- Identifiera egenskaper som klassificerar en kemikalie som "farlig".
- Att skilja mellan fara och risk.
- Fastställande av nödvändiga data för att utvärdera faran och risken med en kemikalie.
- Lokalisera information om kemikaliers faror och risker.
- Utforska riskhanteringen av kemikalier på nationell, regional och global nivå.
Kursen ger en översikt över regelverken i EU och globalt (t.ex. REACH, CLP, Stockholmskonventionen, växtskyddsmedelsförordningen, biocidförordningen, och vattendirektivet), i syfte att göra studenterna bekanta med hur kemikalier regleras och ge en förståelse för viktiga intressenter. Kursen introducerar de processer som är involverade i kemikalieriskbedömning: farobedömning, exponeringsbedömning och riskkarakterisering. Genomgående betonas vilka typer av data och metoder som används vid bedömningen och hur dessa data och metoder granskas och viktas i processen.
Kursen använder en blandning av undervisningsmetoder, inklusive föreläsningar och seminarier, och använder verkliga exempel för att belysa komplexiteten i kemikaliereglering. Det individuella projektet, där eleverna kritiskt analyserar en kemikalieriskbedömning, erbjuder praktisk erfarenhet. Tidigare fallstudier omfattade begränsningsbedömningar från REACH-förordningen, CLP-klassificeringar och PBT-bedömningar från Stockholmskonventionen. Studenterna har i uppdrag att undersöka resultatet och underlaget för kemikalieriskbedömningarna, de resulterande regulatoriska åtgärderna och jämföra dessa med bedömningar utförda av andra expertgrupper.
Feedback från tidigare studenter understryker kursens framgång:
- "Vi lärde oss, vi skrattade och vi kände oss bekväma att ställa frågor och diskutera."
- "Jag gillade allt, speciellt seminarierna."
- "Fantastisk användning av olika undervisningsmetoder, supermotiverande och uppmuntrande och stödjande."
- "En otroligt stödjande och hjälpsam inlärningsatmosfär fanns under hela kursen till nytta för alla!"
- "Projekt från verkligheten."
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, projektarbete och seminarier. Deltagande i projektarbete och seminarier är obligatoriskt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- visa förståelse för metoder, begrepp och principer för faro- och riskbedömningar av kemikalier
- analysera hur vetenskapliga data bedöms, värderas och används för faro- och riskbedömning avkemikalier
- visa förståelse för kemikalielagstiftningen i Europa samt ha en inblick i internationella avtal och fördrag
- kritiskt granska en riskbedömning
Examination
Kursen examineras genom skriftligt prov och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
Dina rättigheter och skyldigheter
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar och rapporter, lämpliga för de aktuella frågeställningarna, hittade av studenterna genom litteratursökningar samt tillhandahållna av läraren.
-
Kursrapporter
-
Kontakt
Studievägledare
Kursansvarig
Marlene Ågerstrand, marlene.agerstrand@aces.su.se, +46 8 16 4021
Institutionen för miljövetenskap, Enheten för exponering och effekter