Pedagogik II med inriktning mot personal, arbete och organisation
I den här kursen fördjupar du dina teoretiska och metodologiska kunskaper i pedagogik med utgångspunkt i institutionens olika forskningsområden. Du får lära dig mer om vetenskapliga metoder och datainsamlingstekniker och får möjlighet att fördjupa dina teoretiska kunskaper. Kursen består av fyra delkurser.
Kursen samläses med Pedagogik II (fristående kurs) och med studenter som valt Pedagogik som huvudämne under termin 3 - 5 på Kandidatprogrammet i mångfaldsstudier.
-
Kursupplägg
Delkurser
Kursen består av fyra delkurser. Delkurs 1 och 2 läser parallellt
Del 1 Vetenskaplig teori och metod II, 7,5 hp
Delkursen syftar till att vidareutveckla studenternas kunskaper i vetenskapsteori och metodologiska förhållningssätt med fokus på datainsamlingstekniker. Under delkursen behandlas olika vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt hur de kommer till uttryck i forskning. Ett centralt innehåll är att formulera vetenskapliga frågeställningar och välja lämpliga tillvägagångssätt för att lösa en forskningsuppgift. Delkursen ger träning i att tillämpa datainsamlingstekniker och i viss mån bearbeta och analysera ett insamlat material.
Kursansvarig: Maria Calissendorff
Studiehandledning:Studiehandledning inkl. litteratur Vetenskaplig teori och metod II VT23 (341 Kb)
Del 2 Organisation och förändring, 7,5 hp
I delkursen erbjuds möjligheter att studera och analysera en organisation och dess förändringsarbete utifrån olika teoretiska perspektiv på förändring. Studenterna får möjlighet att kritiskt granska såväl organisationen och dess förändringsarbete som de teoretiska perspektiv som de använder i sina analyser.
Kursansvarig: Susanne Andersson
Litteraturlista:Litteraturlista Organisation och förändring VT23 (222 Kb)
Studiehandledning:Studiehandledning Organisation och förändring VT23 (419 Kb)
Del 3 Pedagogiskt ledarskap, 7,5 hp
Delkursen behandlar pedagogiskt ledarskap, i bemärkelsen ett verksamhetsnära ledarskap inriktat mot lärande, utveckling och förändring i arbetsorganisationer. Därvid behandlas hur man som ledare kan skapa förutsättningar för lärande och utveckling.
Kursansvarig: Susanne Andersson
Studiehandledning inkl. litteratur:Studiehandledning Pedagogiskt ledarskap VT23 (254 Kb)
Del 4 Vuxenpedagogik och livslångt lärande, 7,5 hp
Delkursen behandlar vuxna individers lärandevillkor i olika miljöer, såväl i formella utbildningsinstitutioner som i arbetslivet och på fritiden. I studiet av olika utbildningsarenor aktualiseras lärar-/ledarskapets betydelse för skapandet av meningsfulla och effektiva lärmiljöer för vuxna deltagare. Centrala begrepp från aktuella lärmiljöer introduceras och diskuteras på ett kritiskt sätt, t.ex., livslångt lärande, arbetsplatsbaserat lärande och yrkeskunnande, folkbildningsmässigt lärande, validering (värdering och bedömning) av kunskaper och kompetenser.
Kursansvarig: Anna Nørholm Lundin
Studiehandledning inkl. litteratur:Studiehandledning inkl. litteratur Vuxenpedagogik VT23 (337 Kb)
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, studiebesök och grupparbeten. Delkurserna har obligatoriska delar som kan kompletteras med ersättningsuppgift om detta medges i studiehandledning för respektive delkurs. För detaljerad information se studiehandledningar för delkurserna.
Examination
Se studiehandledning för respektive delkurs.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
Litteraturlistan finns publicerad under respektive delkurs.
-
Kursrapporter
Kursrapport_PEG210-FM03_PEG220-FM03-FM03_VT23.pdf Kursrapport_PEG210-VTM2_PEG220-VTM2-VTM2_VT23.pdf Kursrapport_PEG210-PL02_PEG220-PL02-PL02_VT23.pdf -
Kontakt
Kontakta kursansvarig lärare - se under delkurser.
Kursadministration
Alexandra Algotsson
E-post: alexandra.algotsson@edu.su.se